Motion

Busstrafik på kvällar och helger

Vänsterpartiet Lidköping har lagt en motion om att utreda busstrafik på kvällar och helger. Motionen ansågs besvarad.

Busstrafik på kvällar och helger

Lidköping växer – både i storlek och invånarantal. Det kommer ställa nya krav på hur kommunen planerar människors möjlighet att förflytta sig mellan bostad, arbete, service och andra aktiviteter. Antalet personbilar per 1000 invånare har ökat mer i Lidköping jämfört med riket och Västra Götalandsregionen. Det huvudsakliga resesättet idag inom Lidköping är bil och de senaste åren har biltrafiken intensifierats allt mer under vissa tider. En stor andel av bilresor som görs i kommunen är pendlingsresor, arbetsresor eller korta resor inom staden. Resor som i de flesta fall skulle kunna ersättas med gång, cykel eller kollektivtrafik.

Lidköpings kommun arbetar för att bli en allt mer hållbar kommun. Det finns politiskt antagna mål som är kopplade till energi och klimat. Några av målen handlar om att koldioxidutsläppen från fossila bränslen skall minska och att år 2020 ska biltrafiken inom Lidköpings centralort minskat med 20 procent jämfört med 2010. För att kunna klara dessa mål och den viktiga klimatomställningen så behöver biltrafiken minska och ersättas av andra alternativ såsom en ökad busstrafik.

Redan idag så påverkas mångas vardag av att infrastrukturen släpar efter. Bil och körkort kan vara en ekonomisk fråga för flera kommuninvånare och det blir fler som väljer bort bilen av miljöskäl. Idag är kollektivtrafiken begränsad på kvällar och helgtrafiken slutar att gå på lördag eftermiddag. Det betyder för alla de barn som ska till träningar och andra fritidsaktiviteter så krävs cykelavstånd eller föräldrar som kan köra.

Lidköpings kommun har tillsammans med regionen en viktig uppgift att arbeta för åtgärder som uppmuntrar till att folk tar bussen. Det borde finnas förutsättningar i Lidköpings kommun att erbjuda busstrafik på kvällar och helger. Inom närbelägna eller andra jämstora kommuner så är utbudet av kollektivtrafik större jämfört med Lidköping. Det finns säkert erfarenheter från dessa kommuner som kan tillämpas hos oss. Vissa kommuner har särskilda kvälls- eller helgturer.

Lidköpings kommun vinner på olika sätt med en förbättrad tillgänglighet till kollektivtrafik. Det kan minska tätheten i trafiken och är en viktig insats för bättre miljön och klimatet. Restaurang- och biobesökare som besöker centrum på lördag kväll skulle med all sannolikhet öka om det var lättare att ta sig från hela Lidköpings tätort till centrum och tillbaka. Det underlättar för dem som vill besöka under helgen sina närstående på äldreboenden eller ta sig till ett fritidsevenemang, kyrkan eller till sin förening.

Med anledning av detta föreslår Vänsterpartiet kommunfullmäktige besluta:

Att kommunen tillsätter en utredning för att ta fram förslag och kostnader på åtgärder och bussturlinjer som möjliggör busstrafik på kvällar och helger.

Kontakt: Mattias Petterson, [email protected]