Klimatskatt på livsmedel för en trovärdig klimatpolitik

KONGRESS 2018

Klimatskatt på livsmedel för en trovärdig klimatpolitik

Svenskarnas klimatavtryck ökar och en anledning till det är vår matkonsumtion. Det är dock fullt möjligt att göra något åt detta. Enligt Livsmedelsverket skulle vi nämligen, enbart genom att ändra på vad vi äter, kunna halvera vår klimatpåverkan. Självklart kan vi inte bortse från denna kunskap utan att riskera att undergräva trovärdigheten för hela Vänsterpartiets klimatpolitik.

Livsmedelskonsumtionen, i synnerhet kött- och mjölkkonsumtionen, står för stora utsläpp av växthusgaser i Sverige, ungefär en tredjedel av svenskarnas totala utsläpp. Det vi äter här i Sverige leder även till miljöförstöring och fattigdom i andra länder. Avskogning och vattenbrist är bara ett par av konsekvenserna av främst den stora köttkonsumtionen.

Vad vi väljer till middag är alltså viktigare än om vi väljer att gå eller cykla till affären istället för att ta bilen. Den omställning som krävs är dock såklart inte en fråga som vi kan överlämna åt enskilda individer att ansvara för. Lika lite som någon annan fråga som är avgörande för vårt klimat. Det krävs ett kollektivt ansvar och politiska styrmedel.

Idag finns redan flera regleringar och styrmedel för att minska utsläppen från personbilar och flera andra källor, men utsläppen från maten är fullständigt oreglerade. Sådana styrmedel, i form av någon sorts klimatskatt på livsmedel, har dock föreslagits av både Jordbruksverket och Naturvårdsverket samt en mängd forskare och miljöorganisationer.

I partistyrelsens förslag till valplattform står att ”Vi vet att klimatförändringarna inte går att avvärja med individuella insatser, sopsortering och miljömedveten konsumtion, utan det krävs samhälleliga förändringar”, samt att ”Vänsterpartiet vill använda skattessystemet för att få ner utsläpp och skapa klimaträttvisa”. Vi är helt eniga med detta.

Vi anser därför att det enda rimliga är att Vänsterpartiet ställer sig bakom införandet av en proportionerlig skatt på livsmedel. Kan vi också peka på att intäkterna från denna kan användas till att t ex sänka priset på vegetabilier och/eller ekologisk mat skulle vi kunna se till att hållbar mat inte är en klassfråga, utan något som alla har råd med.

Vi yrkar:

Att Vänsterpartiet ställer sig bakom införandet av en proportionerlig skatt på livsmedel.

Kaj Raving
Anna Hövenmark