Det offentliga ska driva omställningen

Det offentliga ska driva omställningen

Valplattformen
Rad 312

På många platser runt om i världen återtar kommuner och regioner kontrollen över samhällstjänster som tidigare har privatiserats. Anledningen är att efter ett par års drift i privat regi kommer insikten att det helt enkelt inte fungerar. Kvaliteten sänks för att skapa vinst för dess ägare. Ett annat vanligt motiv är att privata är sämre på att ställa om till hållbara lösningar då vinstintresset står i vägen. Genom att koppla ihop privatiseringar med misslyckad omställning tillför vi ännu ett hål i högerns luftslott.

Samtidigt räcker det inte att bara återgå till hur det har varit innan privatiseringarna. I det tomrum som uppstått när politiken har misslyckats hantera klimatkrisen, har istället det privata näringslivet tagit över initiativförmågan med tjänster som kläs i grönt för att locka folkets klimatoro. För att bryta detta måste vi ge det gemensamma utrymme för att skapa nya samhällstjänster som aktivt leder omställningsarbetet.

Vi yrkar därför:

att efter stycket som avslutas på rad 312 lägga till följande:

“Offentliga verksamheter är bättre på att ställa om än privata. Men under de senaste decennierna har grundläggande samhällstjänster reats ut till privata aktörer vars främsta fokus är vinst för sina ägare. Samtidigt har initiativförmågan för lokala gröna lösningar i allt för hög grad lämnats över till näringslivet. Istället ska vi återta tidigare privatiserade samhällstjänster och bygga ut nya för att driva på omställningen.”

Vänsterpartiet Malmös Miljöutskott
Kontaktperson: Jens Börjesson, [email protected], mobil 073-3623572