Miljönytta i arbetstidsförkortningen

Miljönytta i arbetstidsförkortningen

Valplattformen
Rad 345

Avsnittet om arbetstidsförkortning går väl igenom hur dagens arbetsliv leder till att många blir utslitna i förtid, medan andra utestängs och inte alls kommer i arbete. Det saknas dock ett annat perspektiv som stärker arbetstidsförkortningens nödvändighet – att dagens produktionstakt är ohållbar för miljön. Genom att koppla ihop lönearbetets utslitning med klimatförstöringen skapar vi en allians mellan arbetare och natur. Det är först när vi bryter tillväxtnormen som vi öppnar för ett samhälle som är hållbart både socialt och ekologiskt.

I ekoeko-programmet lyfter partiet fram arbetstidsförkortningen som en viktig faktor i omställningsarbetet. Detta perspektiv bör även finnas med när vi talar om sex timmars arbetsdag i valrörelsen.

Därför yrkar vi:

att efter stycket som avslutas på rad 345, lägga till följande i ett nytt stycke:

“Samtidigt som arbetslivet sliter ut människor, sliter det också ut naturen. Klimatförändringarna beror till stor del på att tillväxten ständigt kräver ökad produktion med miljöförstöring som följd. När vi istället tar ut effektiviseringar i form av fritid, minskar vi också utsläppen och tar stegen mot ett hållbart samhälle.”

Vänsterpartiet Malmös Miljöutskott
Kontaktperson: Jens Börjesson, [email protected], mobil 073-3623572