Respekt för djur och natur

Respekt för djur och natur

Valplattformen
Rad 328

Klimathotet är vår tids ödesfråga. Men det finns andra goda anledningar att ställa om till ett hållbarare samhälle. Dels för att vi har fler miljöproblem att tackla men också för att det är viktigt att vi respekterar naturen och djuren även om det inte är kopplat direkt till klimathotet.

Vi yrkar:

Att efter rad 328, infoga följande avsnitt (där “Respekt för djur och natur” är rubriken)

“Respekt för djur och natur

Det kapitalistiska systemet bryr sig inte om vad vinstjakten får för konsekvenser vare sig det gäller människor, djur eller natur. Klimathotet är en överlevnadsfråga för mänskligheten och den måste vi tackla. Men klimathotet är inte den enda. Vi måste värna den biologiska mångfalden som stadigt sjunker. Mänskligheten har utrotat otaliga arter. Forskare varnar för att jorden är på väg in i en ny utrotningsfas. Insektsdöden når högre och högre nivåer, något som är ett stort hot mot människor och många andra arter. Det är den ständigt ökade tillväxten, skövlingen av naturresurser och vår ohållbara livsstil i den rika världen som har bidragit mest. Respekten för djur och natur har sjunkit i takt med att den kortsiktiga vinstjakten har ökat.

Vårt massiva djuruppfödande är ett talande exempel för hur illa ställt det är. De storskaliga djurfabrikerna har inneburit att vi ökat vår köttkonsumtion till den grad att vi blir sjuka av det. Den intensiva uppfödningen har också skapat många sjukdomar som går från djur över till människor. Antibiotikaresistensen ökar till följd av uppfödningen då majoriteten av antibiotikan ges till djur i jakten på billigt kött. Köttproduktionen kräver oerhörda arealer för att odla foder vilket är anledningen till att så mycket regnskog skövlas eftersom det kräver mycket mer åkermark om grödorna ska ta omvägen genom djuren. De stora monokulturerna av sojaodlingar är till för foderproduktion till djur. Om människor skulle ätit sojan direkt hade det krävts en bråkdel så stor areal.

Men djurs välbefinnande är viktigt i sig självt. Djur är kännande individer som lider när de utsätts för smärta och när de inte kan få utlopp för sitt naturliga beteende. De förtjänar större hänsyn än idag. Vänsterpartiet vill ha en ny djurskyddslag där djur får rätt till naturligt beteende, förbjuda pälsindustrin, en handlingsplan för att fasa ut djurförsök, minimera antalet djurtransporter i Sverige och EU och satsa på mer växtbaserad kost.”

Vänsterpartiet Haninge
Kontaktperson: Carina Wellton, [email protected], 0739709791