Motion till EU-valplattformen – Ersätt EU:s stabilitetspakt med ett underskottsmål

Ersätt EU:s stabilitetspakt med ett underskottsmål

Att rädda klimatet görs inte gratis. Det kommer kosta stora pengar och gräva djupa hål i en statlig budget. Detta sätter EU:s så kallade stabilitets- och tillväxtpakt effektivt stopp för. Stabilitetspakten innebär att EU:s medlemsstater förbinder sig att inte dra på sig underskott som är högre än 3 % och med en statsskuld som överstiger 60 % av ett lands bruttonationalprodukt.

I praktiken förbjuds medlemmarna att låna till stora investeringar som rör en klimatomställning. Detta är doktrinen från en nyliberal ekonomisk politik som försvårar offentliga satsningar i samhället.

Vänsterpartiet bör verka för att ersätta stabilitetspakten med ett underskottsmål. Då får medlemmarna fria händer att satsa fullt för att möta behoven att bygga upp en fossilfri infrastruktur. Att enbart förlita sig på en grön investeringsbank räcker inte. Varför måste medlemmarna gå via en mellanhand istället för att låna summorna från sig själva utan att EU:s regelverk sätter krokben?

Motionären yrkar därför på

Att följande mening läggs till i valplattformen på rad 55:

”Vänsterpartiet vill också ersätta EU:s stabilitets- och tillväxtpakt med ett underskottsmål som tillåter medlemsstaterna att låna till stora klimatinvesteringar i sin infrastruktur. Underskott i budgeten måste gå före fixering av en låg statsskuld för detta syfte”.

Robert Zackrisson, V Vänersborg