Motion till EU-valplattformen – Förbud mot engångsartiklar i plast

Förbud mot engångsartiklar i plast

Plastavfallet är en av mänsklighetens stora gissel. Varje år producerar den globala industrin ca 400 miljoner ton plast. Merparten av plasten hamnar i naturen, i synnerhet i haven som bokstavligen blivit en soptipp. Materialet har en förödande påverkan på djur och ekosystem då plast bryts ned extremt långsamt i små, små bitar.

En av de stora plastbovarna är det som tillverkas för engångsbruk, exempelvis sugrör, påsar och förpackningar. Det är en miljöskandal av gigantiska proportioner att engångsplasten fortfarande är i bruk, trots det dödliga hotet den utgör mot planeten. Nu är tiden mogen för ett förbud på EU-nivå.

Vänsterpartiet bör driva kravet att EU ska lagstifta om ett förbud mot plast för engångsbruk. Senast 2025 bör förbudet ha trätt i kraft, likt partiets krav att förbjuda motorfordon på fossil energi det årtalet.

Motionären yrkar på

Att följande mening på rad 60 skrivs in i valplattformen:
”EU måste tag i Europas plastavfall som utgör ett dödligt mot planeten. Vänsterpartiet ska verka för att införa ett förbud inom unionen för engångsartiklar i plast. Senast 2025 bör förbudet ha trätt i kraft.”

Robert Zackrisson, V Vänersborg
Bengt Sundell, V Liljeholmen – Hägersten