Motion till EU-valplattformen – EU är en utmärkt arena för ransonering

EU är en utmärkt arena för ransonering

Planetens resurser måste fördelas rättvist. Det enklaste sättet att skapa en hållbar konsumtion är att införa ransonering på det som hotar planetens gränser t.ex. växthusgaser, kväve och fosfor, gifter som ännu inte har fasats ut, färskvatten, landanvändning, försurande ämnen, sällsynta jordartsmetaller m.fl.

Möjligheterna att ransonera är bättre än någonsin tidigare. Alla varor har en streckkod och spårbarheten i produktionen är hög. Vi behöver därför inte införa ransonering på vissa varor utan kan göra det på de ekologiska fotavtryck varan skapar. Den bästa arenan för detta är EU som har en gemensam tullunion och en inre marknad. Ransonering på EU-nivå

Därmed minskar drastiskt de rikas möjlighet att orsaka miljöförstöring. Även om de har pengar får de inte köpa mer varor eller tjänster som tär på miljön än någon annan. När ransonen är slut får de rika snällt gå på teater, bio eller tågluffa om de vill sätta sprätt på sina pengar. Eller köpa ransoner av någon som har sparat. EU:s rika skulle hamna i händerna på EU:s fattiga och sparsamma.

Vi kan också garantera att EU-medborgarnas samlade konsumtion hålls inom planetens gränser och alla andra på planeten ges samma möjlighet. Inledningsvis bör ransonerna ligga lägre än vad som är genomsnittligt hållbart globalt för att världens fattiga helt enkelt behöver större konsumtionsutrymme.

Erfarenheterna av tidigare perioders ransonering är god. Under andra världskriget ökade t.ex. intaget av kalorier för de fattigaste i England. De fick tillgång till mat de tidigare inte hade råd med. Acceptansen var hög och förekomsten av svarta marknader låg. Ransonering för att möta klimathotet torde bli ännu högre då konsekvenserna av ett skenande klimat är så mycket större än t.ex. första och andra världskriget.

Möjligheterna till svarta marknader borde vara mindre rå ransoneringen kan skötas elektroniskt. Tvärt om skulle en byteshandel kunna underlättas: du får lite fosforutsläpp av mig om jag får lite koldioxid av dig. Det borde vara möjligt att kunna sälja en del av sin ranson för pengar.

Eftersom ingen lagring av vilka varor som köpts torde ransoneringen kunna genomföras utan att riskera den personliga integriteten. Det är heller inte nödvändigt med t.ex. kortbetalning eller legitimering. Man kan även fortsättningsvis gå in i en butik och anonymt handla det man vill och betala kontant.

Det torde heller inte bli något större besvär för handeln då de redan har investerat i streckkodsläsare, kortterminaler och regelverk för plomberad utrustning från skatteverket.

Secondhandförsäljning och handel eller gåvor mellan privatpersoner berörs inte eftersom ransonering bara gäller vid första försäljningstillfället.

Yrkande:

att efter rad 71 i EU-plattformen lägga till ”Vänsterpartiet vill att alla EU-medborgare får ta ett rättvist ansvar ansvar för de konsumtionsrelaterade utsläppen, de växtgasutsläpp som kommer från import och internationella flygresor. Därför vill Vänsterpartiet införa ransonering av ämnen och processer som riskerar att överskrida de planetära gränserna. Ransoneringen skall i grunden vara lika för alla men ett visst utrymme måste finnas för att fattiga länder skall kunna utvecklas snabbare. Ett utrymme för fördelning till personer med stora medicinska behov måste också finnas.”

Jöran Fagerlund
Vänsterpartiet Angered