Motion till EU-valplattformen – Förtydliga texten om handelsavtal

Förtydliga texten om handelsavtal

Vänsterpartiet är det parti som i EU varit mest kritiskt till de stora och genomgripande handelsavtalen CETA mellan Europa och Kanada och TTIP mellan Europa och USA. Dessa avtal som nu delvis trätt i kraft eller kan komma att träda i kraft inom en snar framtid och som vi anser kommer påverka politiken vad det gäller välfärd arbetsrätt och inte minst klimat- och miljö i en mycket negativ riktning bör därför förtydligas i texten till valplattformen.

Vi yrkar

att stycket på rad 179- 183 stryks och ersätts med följande text:

“Vänsterpartiet är i grunden positiva till handelsavtal men de får aldrig ställas över det egna landets politiska beslut eller tillkomma på ett odemokratiskt sätt. Då sker en maktförskjutning från våra demokratier till storföretagens bolagsrum.
CETA avtalet mellan EU och Kanada och TTIP avtalet mellan EU och USA är särskilt två avtal som tillkommit på ett sådant sätt genom påtryckningar från företagens egen lobbyism och utan någon som helst folklig förankring. Dessa avtal hotar möjligheterna för enskilt land att lagstifta om åtgärder vad det gäller gemensam välfärd, arbetsrätt, djurrätt och inte minst klimat- och miljö. Företagens investeringsskydd kan i praktiken leda till att det egna landet kan stämmas på miljontals kronor om deras lagar och regler försvårar, hotar eller motarbetar företagens vinstintressen vid etablering och/eller upphandling.
Vänsterpartiet kommer därför inom ramen för det europeiska samarbetet fortsätta arbeta för att sådana handelsavtal inte kommer tillstånd.

Kerstin Sagström
Karin Flodin