Motion till EU-valplattformen – Inför koldioxidåterbäring

Inför koldioxidåterbäring

Efter stycke rad 51-55

I texten till valplattform talas om en klimatomställning som alla behöver vara med och bidra till och att det är de rikaste som behöver bidra mest då deras ekologiska fotavtryck är störst. Men denna omställning sker inte av sig självt särskilt inte om Europa drabbas av en ny lågkonjunktur. Då kommer både människor och näringsliv vara mindre benägna att ställa om till en grön fossilfri värld. Politiken måste därför hitta nya konkreta sätt att fördela bördorna mellan olika grupper i samhället när omställningen blir ekonomiskt kännbar för befolkningen. Om så inte sker kommer de sociala klyftorna att vidgas ännu mer och risken finns att en sådan omställning istället blir en växande proteströrelse som den vi nu senast såg i Frankrike där de som hade de ekonomiskt sämst ställt agerade mot ökade miljöskatter.

Vi skulle därför vilja se att Vänsterpartiet inom ramen för EU verkar för ett förslag liknande det man nyligen sjösatt i Kanada. Landet provar där en modell med höjd koldioxidskatt. Men för att göra det mer socialt och rättvist inför de samtidigt en CO2 återbäring i form av en check på 3000kr som kommer direkt ner i var man brevlåda. Landet har räknat ut att närmare 70% av befolkningen tjänar på återbäringen som för dem kommer vara större än den nya koldioxidskatten. Samtidigt ska den rikare delen av befolkningen där skatten blir mer kännbar motivera dem att bli mer medvetna om sin livsstil och på så sätt konsumera mindre. Resten av skatteintäkterna ska gå till skolor sjukhus och andra utsatt institutioner. Företagen kommer dock betala fullt ut. Det här menar en del forskare är framtiden för att hitta ett rättvist sätt att fördela bördorna på och samtidigt rädda klimatet.

Vi yrkar

att efter stycke rad 51-55 lägga ytterligare ett stycke som låter följande:

“Ett ytterligare sätt att underlätta omställningen är att Vänsterpartiet inom ramen för EU verkar för att en modell med koldioxidåterbäring införs liknande den som nyligen införts i Kanada. Förslaget innebär i stora drag att man samtidigt som man inför en gemensam koldioxidskatt också ger alla medborgare en koldioxidåterbäring. Denna kommer med rätt summa gynna större delen av befolkningen vilka kommer få mer pengar från återbäringen än vad man betalar in i skatt. Samtidigt skulle en sådan återbäring motivera storkonsumenter av fossil energi att bli mer medvetna om sin livsstil och konsumera mindre. Resten av skatteintäkterna bör gå till gemensam välfärd. Detta koncept är en möjlig modell för att på ett positivt sätt pressa tillbaka utsläppen samtidigt som det sker på ett rättvist och socialt inkluderande sätt”

Kerstin Sagström
Karin Flodin