Uncategorized

Deniz Butros om klimat- och miljöfrågor

Klimat- och miljönätverket har skickat ut ett antal frågor till toppnamnen på valberedningens lista för att höra hur de tänker kring miljö och klimat. (Alla kandidater som skickar in svar tar vi också in).

Deniz Butros

Bostadsort

Norrköping

Distrikt du kommer ifrån

Östergötland, men kommer ursprungligen från Haninge utanför Stockholm

Vad har du för uppdrag i partiet?

Kommunstyrelseledamot, Norrköpings kommun 2018-nuvarande
Ledamot i kommunfullmäktige, Norrköpings kommun 2014 – nuvarande
Ledamot i Tekniska nämnden, Norrköpings kommun 2014 – nuvarande
Ledamot i Samhällsbyggnadsberedningen, Sveriges Kommuner och Landsting, 2017 – nuvarande
Ledamot (tidigare första ersättare) i Vänsterpartiets partistyrelse 2016 – nuvarande

Vad har du för miljö- och klimatengagemang?

Det är de frågor jag brinner mest för. Jag har engagerat mig länge för att föra ut Vänsterpartiets miljö- och klimatpolitik, både i media men också hemma i Norrköpings kommunfullmäktige. Dessutom har jag varit med och föreläst för Omställningsskolan. Jag var fram till nyligen sammankallande för klimat- och miljönätverket där jag bl.a. anordnade nätverksträffar, skickade ut nyhetsbrev och uppdaterade facebook-sidan Gröna Vänstern. Men frågorna är så viktiga för mig så jag arbetar även med dem utanför partiet. Jag arbetar som energi- och klimatstrateg till vardags och de senaste månaderna har jag varit med och klimatstrejkat med Fridays for Future här i Norrköping.

Vilka miljö- och klimatfrågor tycker du är viktigast i Sverige och i EU?

Som medlemmar i EU påverkas vi mycket av EUs politik, därför är den avgörande även för oss. I Sverige vill jag att kommuner och staten går före och visar på goda exempel (t.ex. satsa på kollektivtrafik, inrätta en klimatinvesteringsbank, införa vegetariskt som norm i skolorna etc.)

I EU finns i dagsläget få riktigt vassa direktiv och förordningar som drar åt rätt håll.

Den ena är EUs utsläppshandel (EU ETS) som nyligen reformerats. Jag gillar inte tanken på att sätta växthusgaserna på en marknad som vi sen hoppas ska minskas med ekonomiska incitament, men då den är EUs viktigaste mekanism för att minska utsläppen behöver den stramas upp rejält.

Fjärde järnvägspaketet som finns idag har inget klimatfokus alls. Den består av två delar, en teknisk och en politisk. Den politiska delen vill tvinga länder att privatisera sin järnväg. Det vet vi ju hur det gått i Sverige. Järnvägspolitiken borde tas upp igen och då fokusera på hur vi samordnar järnvägen med tidtabeller och biljetter till vettiga priser som konkurrerar med flyget. Tänk att kunna gå på tåget i Norrköping, sova och vakna upp i Berlin eller längre ned i Europa!

Bilindustrins fusk i utsläppsmätningar måste också lyftas och ifrågasättas. Vänsterpartiet borde också verka för att inga nya bilar ska drivas på fossila bränslen. Det är ett enkelt sätt att slippa en fuskande industri och ett starkt sätt att visa att vi vill ha en fossilfri fordonsflotta.

Vad har du för kunskap och erfarenhet kring EU-politik?

Jag har arbetat två år i Bryssel för Vänsterpartiet, först med miljöfrågor och sedan med migration med Malin Björk. Det har gett mig stor förståelse för hur EU-politiken fungerar. Som kuriosa var jag redan 2009 valledare för Ung Vänster Storstockholm i EU-parlamentsvalet och lärde mig redan då om hur EU fungerar.

Vilket/vilka utskott skulle du vilja sitta i i EU?

Miljöutskottet (ENVI)
Transportutskottet (TRAN)

Vilka tre områden tycker du är viktigast att Vänsterpartiet är engagerade i i EU?

Klimatfrågan, mänskliga rättigheter och feminism

Är det något annat du vill informera miljö- och klimatnärverket om?

De flesta känner nog mig som miljö- och klimatengagerad. Men det man kanske inte vet om mig är att jag arrangerat 8 mars varje år sedan jag gick med i Ung Vänster 2006 och att jag är uppvuxen i ett multietniskt och multireligiöst hem, min pappa är muslim från Turkiet och min mamma kristen från Finland.

Kopiera länk