Uncategorized

Vänsterpartiet Östergötland har bildat ett nytt klimat- och miljöpolitiskt nätverk

Östergötland har bildat ett nytt klimat-och miljönätverk. Utsedd som ansvarig för nätverket är Kerstin Sagström som också sitter i distriktets styrelse. Styrelsen stöttar nätverket med utskick och liknande kommunikation.

Nätverket tillkom efter en motion på distriktsstyrelsens årsstämma i mars 2019 för att vi klimatengagerade personer i Vänsterpartiet Östergötland ska kunna träffas både digitalt men också i fysiska träffar. Syftet är att i första hand se vilka frågor som är gemensamma för oss och som vi kan lyfta både lokalt och regionalt i olika politiska sammanhang. Dessutom är ett ytterligare viktigt syfte att stötta varandra samt sprida och delge varandra tips och ideer om hur vi kan agera oavsett var i länet vi bor och oavsett hur stora eller små våra lokalföreningar är. Det yttersta målet är självklart att väcka intresse hos alla våra medlemmar för vår klimatpolitik så att vi växer och blir fler.

Den 31/8 startade vi med ett upptaktsmöte. På detta möte vi la mycket tid på dialogsamtal för att lära känna varandra och prata om de problem men också de möjligheter vi ser och har på hemmaplan. Vi hann om än kort diskutera lite av nätverkets organisatoriska innehåll. Hur vi ska ses, var och när och hur vi kan använda den digitala plattformen mellan de fysiska mötena. Trots att huvuddelen av mötet ägnades åt detta kändes tiden kort och flera av medlemmarna uttryckte önskemål att förutsättningslöst fortsätta dessa diskussioner..
Då nätverket också har en digital plattform fick vi fick vi även en genomgång av denna.

Vi hoppas till slut förstås att denna modell av regionalt klimat- och miljönätverk ska sprida sig till övriga delar av landet. Vi behöver bli många som engagerar oss i Vänsterpartiets progressiva klimat- och miljöpolitik så att den tydligt blir övergripande i alla frågor som vi har att hantera i vårt parti.

Vill du veta mer kontakta:

Upp till kamp för klimatet
hälsar alla vi klimataktivister i Östergötland