Motion till partiprogrammet – Biltrafiken måste minska

Biltrafiken måste minska

Partiprogrammet

Rad 825

I förslaget till partiprogram konstateras helt riktigt att ”Transportsektorn står för en betydande del av utsläppen.” Sedan är det ganska snålt med konkreta förslag. Biltrafiken är det stora problemet, särskilt i städerna. Och det räcker inte att byta bränsle – en större elbil är inte bättre än en mindre fossilbil när det gäller livscykelutsläpp. Forskningen är klar över att bilanvändningen måste minska kraftigt. Men det ansvaret kan inte läggas på enskilda individer och företag. Stat och kommun måste ta ansvaret för att anpassa vägar, gator och parkeringar för en halverad biltrafik. När det gäller det värsta exemplet i Stockholm, Förbifart Stockholm, är det Regeringen som måste fatta beslut om att avbryta det utsläppsökande projektet.

Vi yrkar

att på rad 825 efter ”I städerna krävs” lägga till ”planering och åtgärder för en halvering av biltrafiken och…”

Jan Strömdahl, Västra Södermalm

Vill du eller din partiförening skriva under motionen?

Kontaktperson: Jan Strömdahl, [email protected], 070-438 88 41