Allmän motion – Gynna klimatsmart mat

Här nedan följer en motion som skickas in till partikongressen 2020. Vill du också lägga upp din motion här? Följ då anvisningarna här. Klimat- och miljönätverket tar inte ställning för eller emot de motioner som läggs upp här.

Gynna klimatsmart mat

Klimatet är vår tids stora ödesfråga. Utsläppen från växthusgaser måste minska kraftigt och snabbt om vi ska undvika en stor global upphettning.

Animalieproduktionen står för ungefär 15 procent av världens totala utsläpp av växthusgaser. I Jordbruksverkets rapport Hållbar köttkonsumtion är man tydlig med att köttkonsumtionen måste minska av klimatskäl. De föreslår en rad olika åtgärder man kan göra. Allt från att servera mindre kött i offentlig sektor till informationskampanjer. Men de föreslår även en proportionerlig klimatskatt för att minska utsläppen, förbättra folkhälsan och stärka djurskyddet.

Vår höga köttkonsumtion i Sverige idag är även skadlig för hälsan. Livsmedelsverket rekommenderar max 500 gram rött kött i veckan vilket blir runt fyra köttmåltider. Om man äter mycket grönsaker och frukt minskar risken för bland annat fetma, hjärt- och kärlsjukdom och vissa typer av cancer enligt myndigheten.

Vi äter 70 procent mer kött idag än för 50 år sen. Det har givit upphov till stora djurfabriker där djuren lever trångt och under stress. De flesta grisar i Sverige lever sina liv inomhus, ofta på betonggolv. Trängseln och tristessen innebär att det inte är ovanligt att grisarna börjar bita på varandras svansar. Många kycklingar får problem med sina ben som en följd av den intensiva aveln som är inriktad snabb tillväxt. De växer upp i stallar som rymmer tiotusentals kycklingar i drygt en månad och sedan slaktas dem.

Sverige var först med att införa en koldioxidskatt på fossila bränslen. Vänsterpartiet driver frågan om att införa en progressiv flygskatt vilket är bra. Enligt WWF så står flygets klimatpåverkan för 4-5% av de globala utsläppen om man räknar med höghöjdseffekterna. Animalieindustrin har tre gånger så stor klimatpåverkan. Därför är det rimligt att vi utnyttjar ekonomiska styrmedel även för att minska konsumtionen av animalier.

Att använda skatter för att främja folkhälsan är så självklart så att få reflekterar över det. Men både skatt på tobak och alkohol är exempel på skatter som syftar till att minska konsumtionen av främst hälsoskäl. Forskare vid Oxford University beräknar att ett införande av en köttskatt skulle kunna förebygga 220 000 dödsfall och spara 40 miljarder dollar i vårdkostnader varje år.

I takt med att intresset för växtbaserad mat ökar så har också produkter som ersätter kött och andra animalier ökat. Bland många blandkostare är det vanligt att laga t.ex. bolognese med sojafärs eller ha havredryck i kaffet. Även om det är en bit kvar till att ersätta oxfilén så tycker många att det veganska substitutet smakar gott och ser det inte som en uppoffring att äta det.

Intäkterna från skatten bör gå till att göra den nyttiga och klimatsmarta växtbaserade maten billigare. På så sätt kommer exempelvis marknaden för köttsubstitut växa och produktutvecklingen gå fram med ännu fler goda alternativ. Därmed kommer vanligt folk gynnas ekonomiskt och hälsomässigt.

Enligt en Novusundersökning i december 2019 anser 68% att klimathotet är akut. Hela 62% anser dock att politikerna inte agerar som att klimatfrågan är akut. Unga personer väntar inte ens på att politikerna ska agera. I en Novusundersökning från september 2019 uppger hälften av unga att de minskat på sin köttkonsumtion av klimatskäl.

Det är dags att vi genomför en grön skatteväxling på maten så att den klimatsmarta maten gynnas, folkhälsan förbättras och att djurskyddet stärks.

Därför yrkar vi:

att Vänsterpartiet driver frågan om införandet av en proportionerlig klimatskatt på livsmedel med syfte att minska konsumtionen av klimatbelastande livsmedel, förbättra folkhälsan och upprätthålla ett gott djurskydd
att intäkterna från skatten ska gå till att göra den nyttiga och klimatsmarta växtbaserade maten billigare och till att ställa om jordbruket till en mer hållbar vegetabilieproduktion

Föreningsunderskrifter

Emma Rosengren, Huddinge
Tina Kampefalk, Sala
Jens Holm, Enskede

Vill du eller din partiförening skriva under motionen? Maila då [email protected]