Allmän motion – Vänsterpartiet behöver en nationell omställningsplan

Vänsterpartiet behöver en nationell omställningsplan

Vi lever i en liten oas av liv i ett stort och kallt universum. Men fyra av nio planetära gränser har överskridits och livsförutsättningarna för oss alla förändras snabbt. En majoritet här i Sverige är bekymrade över utvecklingen och det finns en stark rörelse och folklig opinion för att genomdriva en omställning till ett mer långsiktigt hållbart samhälle.

Vänsterpartiet är det svenska parti som har varit bäst på att möta klimatkrisen. När oberoende källor granskar vår politik och våra förslag så hamnar vi oftast högst upp i mätningarna som det parti som har den bästa miljö- och klimatpolitiken. Ändå räcker de förslag vi lägger inte hela vägen – vare sig för att nå 1,5-gradersmålet eller för att hantera de stora samhällsutmaningar vi står inför. Partikamrater och företrädare är positiva till en grön politik och vill se ett samhälle som håller sig inom de ekologiska ramarna. Men medan man alltid känner sig bekväm med att diskutera klasskamp och jämställdhetsfrågor i alla dess former så upplever vi att många blir tysta när det kommer till miljö- och klimatfrågor. En planet i förändring med ständigt nya forskningsrön, och starka ekonomiska intressen som sår tvivel om de åtgärder som drabbar den egna verksamheten gör att många kamrater finner det svårt att uttala sig i mer konkreta frågor. Detta skadar vår trovärdighet som klimatparti. Vi behöver bli ett parti som kan ta de konkreta diskussionerna och veta vad vi talar om.

För att ställa om och överleva måste vi göra mer än det ”möjliga” – vi behöver göra det nödvändiga. För många människor väcker tanken på de stora och omvälvande förändringar som väntar, oavsett hur vi agerar, starka känslor av otrygghet. Därför behöver vi göra mer än att presentera punktlistor med klimatreformer. Vänsterpartiet behöver visa vår bild av hur framtidens goda samhälle kan se ut. Vi behöver ställa om för att överleva. Men vi behöver också ställa om för att få ett samhälle som är rättvist och hållbart för oss alla. Vänsterpartiet arbetar för en grön, rättvis och hållbar framtid och vi vet vägen dit. Så skapar vi trygghet i förändringens tid.

Det finns därför behov av en omställningsplan för Sverige som möter de ändrade förutsättningar som vi står inför. Om vi kallar vår plan för ”Det gröna folkhemmet”, ”The green new deal” eller pratar om ”the green industrial revolution” spelar mindre roll. Sånt kan partiets PR-experter bestämma. Det vi vill se är en omställningsplan för samhällets alla områden som visar både på det hållbara samhälle vi arbetar för och de konkreta åtgärder vi använder för att ta oss dit.

Vi som undertecknar detta yrkar därför på:

att Partistyrelsen får i uppdrag att i enlighet med ovanstående snarast skriva en nationell omställningsplan tillika visionsdokument.

att man när man gör detta ska ta hänsyn till forskningsprogrammet “Bortom BNP-tillväxt: Scenarier för hållbart samhällsbyggande”, Donut-modellen1, samt partiets olika lokala omställningsplaner och klimatprogram.

att arbetet med att ta fram en nationell omställningsplan ska ske i samråd med de olika miljö- och klimatnätverk och liknande arbetsgrupper som finns i partiet.

att partiet avsätter nödvändiga resurser för detta arbete.

1. För att länka samman planetära gränser med ett socialt rättviseperspektiv föreslår den brittiska ekonomen Kate Raworth (2012) vad hon kallar en “donutekonomi”. Denna munk-modell kan ses som ett utrymme inom vilket vi kan skapa en hållbar framtid och illustrerar handlingsutrymmet för mänskligheten mellan den sociala grund vi vill garantera och det ekologiska tak vi inte vill överskrida.

Föreningsunderskrifter

Vänsterpartiet Solna
Vänsterpartiet Farsta

Enskilda underskrifter