Motion till partiprogrammet – Artutrotning och ekonomiskt system

Artutrotning och ekonomiskt system

Partiprogrammet

Rad 855 – 857

Det är bra att programförslaget uppmärksammar artutrotning. FN:s expertpanel, IBES, rapporterade 2019 att den minskade tillgången på ren luft, rent vatten, koldioxidlagrande skogar, pollinerande insekter, proteinrik fisk och andra ekosystemtjänster utgör ett lika stort hot som klimatförändringarna. De understryker att de båda hoten är nära kopplade. De tar också upp att sätten som vi producerar mat och energi på underminerar naturens självreglerande system.

Artutrotning är framförallt förknippat med vårt ekonomiska system som premierar kortsiktiga vinster åt kapitalägare som inte tar ansvar för den förödelse av ekosystemen som verksamheten för med sig. Fortfarande ger också politiska församlingar fördelar och subventioner till miljöskadlig verksamhet som bidrar till artutrotning. Postkoloniala strukturer och ”landgrabbing” medverkar till ohållbara exploateringar. En växande global rörelse föreslår att storskalig miljöförstöring, ekocid, blir ett internationellt brott.

I förslaget till partiprogram står på 855 – 857 att;

Det är människors verksamhet som ger upphov till denna utarmning av den biologiska mångfalden”. Åtgärder måste genast sättas in för att arter långsiktigt ska kunna fortleva i bestånd med tillräcklig genetisk variation.

Den skrivningen bör skärpas eftersom den inte tillräckligt kopplar ansvaret för artutrotningen till vårt nuvarande ekonomiska system. ”Åtgärder måste genast sättas in” bör också förstärkas med ”Kraftfulla åtgärder och lagstiftning mot Ecocid ”.

Vi yrkar att;

1. På rad 855 – 856 omformulera meningarna som börjar på 855 med ”Det är …. och avslutas med ”mångfalden” enligt förslaget nedanför. Det understrukna är de delar av texten som omformulerats.

Det är vårt nuvarande ekonomiska system som ger upphov till denna utarmning av den biologiska mångfalden genom rovdrift av naturen.

2. På rad 856 – 857 omformulera meningarna som börjar på 856 med ”Åtgärder … och avslutas med ”genetisk variation ” enligt förslaget nedanför. Det understrukna är de delar av texten som omformulerats

Kraftfulla åtgärder och lagstiftning mot Ecocid måste genast sättas in för att arter långsiktigt ska kunna fortleva i bestånd med tillräcklig genetisk variation.

Gertrud Ingelman, V – Linné och bifallen av V- Göteborg

Vill du eller din partiförening skriva under motionen? Maila då [email protected]