Motion till partiprogrammet – Fasas ut till 1,5 graders målet

Fasas ut till 1,5 graders målet

Partiprogrammet

Rad 823 – 824

Klimatkrisen är akut och lösningen är i grunden enkel. Kol, olja och fossilgas ska inte längre utvinnas och så snabbt som möjligt ska de ersättas av förnybara energislag som sol- och vindkraft, vätgas och hållbart producerad biogas.

På rad 283 – 824 står ” Energiproduktion och energiförbrukning behöver förändras och fossila bränslen fasas ut”. Fasas ut säger inget om hur nära i tid och under hur lång tid de ska minska. Sveriges utsläpp minskar idag med mindre än 1 procent per år. Om Sveriges klimatmål – netto nollutsläpp 2045 – ska klaras borde de dyka med 5 till 8 procent per år – och om världen ska klara 1,5-gradersmålet så borde takten förmodligen vara ännu högre.

Den 26 november varnade en rad ledande forskare, däribland Johan Rockström, i en artikel i Nature för att klimatsystemet håller på att passera allt fler ”tipping points” – tröskeleffekter som riskerar att samverka och oåterkalleligen knuffa utvecklingen vidare. Enligt forskarna krävs resoluta åtgärder för att begränsa uppvärmningen till så nära 1,5 grader som möjligt.

Även om alla länder gör vad de lovat så räcker det bara för att begränsa den globala uppvärmningen till som bäst 3 grader – långt ifrån Parisavtalets mål att hålla den globala uppvärmningen ”väl under 2 grader” och om möjligt 1,5 grader.

Vi tycker därför att meningen på rad 823 – 824 ska omformuleras till ” Energiproduktion och energiförbrukning behöver förändras och fossila bränslen bör fasas ut i den takt som 1,5 graders målet kräver”.

Vi yrkar att;

Meningen rad 823 som inleds med ”Energiproduktion” ändras i slutet så att den kommer att lyda; ” Energiproduktion och energiförbrukning behöver förändras och fossila bränslen bör fasas ut i den takt som 1,5 graders målet kräver”.

Gertrud Ingelman, V – Linné och bifallen av V – Göteborg

Vill du eller din partiförening skriva under motionen? Maila då [email protected]