Motion till partiprogrammet – Klimatkampen

Klimatkampen

Vår tids avgörande fråga är om vi kan stoppa klimatförändringarna och få ner utsläppen. Det måste gå snabbt. Utsläppen måste halveras under detta decennium menar en entydig forskning. I det läget krävs radikala, snabba strukturförändringar med ett stort folkligt stöd. Den möjlighet som finns är att förena kampen för klimatet med rättvisa och jämlikhet.

Det måste tydligare framgå av partiprogrammet hur bråttom det är och att den enda möjligheten är en klimatomställning där långsiktighet och hållbarhet går före kortsiktiga vinstintressen och snabb ekonomisk tillväxt.

En stor omfördelning av kapital och inkomster till investeringar i infrastruktur, bostäder, jordbruk, förnybar energi m.m. måste till. På grund av den korta tid vi har på oss och de enorma investeringsbehoven måste en ny samhällsuppbyggd finans-och banksektor skapas där långsiktiga beslut utifrån ekologiska utgångspunkter fattas. Privat bankverksamhet ska innefattas i ett sådant system. Det nuvarande systemet med krav på budgetöverskott tas bort och stora klimatinvesteringar måste delvis lånefinansieras.

Att bygga ett samhälle inom planetens gränser kräver gigantiska förändringar. Det kräver ett samhälle där vi i princip återanvänder och återvinner allt som produceras, en cirkulär ekonomi (kretsloppsekonomi). Ett sådant samhälle är inte möjligt med högsta möjliga vinst som drivkraft och med ständigt ökad produktion av varor som ledstjärna. Nya arbetstillfällen skapas inom återvinning/återanvändning av produkter. Detta minskar utsläppen. Utveckling av ny teknik inriktas på att underlätta en sådan omställning.

Med hänvisning till ovanstående yrkas på följande

Rad 801 Meningen ”Tiden vi har på oss….” ersätts med ” Enligt forskningen måste utsläppen halveras under detta decennium. Det innebär den största omställning mänskligheten någonsin ställts inför.”

Rad 810-813 fr.o.m. meningen ”För att stå emot kapitalets… ” ersätts med ”Företag, grupper och individer med stora klimatavtryck måste stå för huvuddelen av kostnader för vår omställning, men vi har alla ett ansvar att som individer göra vad vi kan. Det ökar också medvetenheten om att det är bara om vi är många som gemensamt ställer krav på fossilkapitalet och andra makthavare som vi kan lyckas. En folklig mobilisering av hittills oanad kraft är den enda möjligheten. Vänsterpartiets centrala uppgift är att vara en del av den kraften.”

Rad 822 ” efter stora klimatinvesteringar införs följande.” Dessa gigantiska investeringar kan delvis finansieras genom omfördelningar i statsbudgeten men måste också lånefinansieras. Det innebär att det nuvarande överskottsmålet i budgeten tas bort. En ny huvudsakligen samhällsbygd finans-och banksektor skapas utifrån långsiktiga och ekologiska utgångspunkter.”

Rad 827 efter ”utsläppen av växthusgaser minskar” införs följande
”att bygga ett samhälle inom planetens gränser kräver även andra stora förändringar av det ekonomiska systemet. Det kräver ett samhälle där vi i princip återanvänder och återvinner allt som produceras, en cirkulär ekonomi (kretsloppsekonomi). Ett sådant samhälle är inte möjligt med högsta möjliga vinst som drivkraft och med ständigt ökad produktion av varor som ledstjärna. Nya arbetstillfällen skapas inom återvinning/återanvändning av produkter. Detta minskar utsläppen. Utveckling av ny teknik inriktas på att underlätta en sådan omställning.”

Göran Brolund, Uppsala

Vill du eller din partiförening skriva under motionen? Maila då [email protected]