Motion till partiprogrammet – Samspelet mellan klimat/ekologisk kris och makt och fördelning

Samspelet mellan klimat/ekologisk kris och makt och fördelning

Partiprogrammet

Rad 321 – 323

Stycket om klimat och ekosystemskrisen med koppling till sociala relationer, makt och fördelning är viktigt, men kan missförstås med nuvarande formuleringar. Meningarna ” Det är inte i första hand temperaturhöjningar, ökenutbredning eller extremt väder som utgör de viktiga förändringarna. Det är de sociala relationerna och fördelningen av makt och resurser som kommer att förändras”. (rad 32i – 323) kan misstolkas som att temperaturhöjningar, ökenutbredning eller extremt väder är mindre viktiga.

Vi föreslår istället en skrivning där det komplexa samspelet mellan fysiska förändringar som klimat- och ekologisk kris och makt och fördelning blir tydligare. Förslaget här nedanför har de kvarstående gamla skrivningarna i kursiv stil.

”Hur temperaturhöjningar, ökenutbredning och extremt väder kommer att påverka mänskligheten är helt beroende av hur de sociala relationerna och fördelningen av makt och resurser kommer att förändras.

Vi yrkar att;

Meningarna på rad 321 efter ”förutsättningar” till rad 323 före ”Om krisen ”… omformuleras så att meningarna blir så här;

Gertrud Ingelman, V – Linné och bifallen av V – Göteborg

Vill du eller din partiförening skriva under motionen? Maila då [email protected]