Motion till partiprogrammet – Tillägg om klimatkris

Tillägg om klimatkris

Partiprogrammet

Rad 182 – 183 motion kongress 2020

På rad 181 – 183 står ”Samhället ska utgå från människors behov och vilja till frihet, inte kapitalets. Det innebär att social och ekologisk hållbarhet ska leda samhällets utveckling och planering så att rättigheter såsom god hälsa, trygg arbetsmiljö och jämlika uppväxtvillkor kan skapas och vårdas”.
Det är bra att det står om ekologisk hållbarhet, men då bör det även finnas med något om klimatkrisen i uppräkningen efteråt av vad vi vill uppnå. Därför föreslår vi att orden ”klimatkrisen avvärjs och ” läggs in före rättigheter.

Då blir meningen på rad 182 – 183 så här: Det innebär att social och ekologisk hållbarhet ska leda samhällets utveckling och planering så att klimatkrisen avvärjs och rättigheter såsom god hälsa, trygg arbetsmiljö och jämlika uppväxtvillkor kan skapas och vårdas”.

Vi yrkar att:
På rad 182 – 183 läggs orden ”klimatkrisen avvärjs och” in före ordet ”rättigheter”.

Gertrud Ingelman
V Linné och V Göteborg

Vill du eller din partiförening skriva under motionen? Maila då [email protected]