Motion till partiprogrammet – Transporter centrala för klimatomställningen

Här nedan följer en motion som skickas in till partikongressen 2020. Vill du också lägga upp din motion här? Följ då anvisningarna här. Klimat- och miljönätverket tar inte ställning för eller emot de motioner som läggs upp här.

Transporter centrala för klimatomställningen

Partiprogrammet

Rad 824 – 826

Enklaste och snabbaste sättet att minska fossila utsläpp är att ställa om transporter från fossilt till förnybart. Från fossildrivna lastbilar till järnväg och från många mil i privatbil till övervägande kollektiva transporter. Inrikes transporter står i dag för omkring en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. Vägtrafiken står i sin tur för större delen av transportsektorns utsläpp inom landet. Minskningstakten är för långsam i förhållande till de beslutade utsläppsmålen.

Siffror från Trafikverket indikerar att växthusgasutsläppen från inrikes transporter är fortsatt högt. Ökat antal bilar och större bilar som SUV, motverkar effekten av något fler el- och biogasbilar. Då är ändå inte utrikes transporter av konsumtionsvaror eller utrikes flyg inräknat. Enligt Naturvårdsverket har antalet utrikes flygresor per invånare i Sverige mer än fördubblats sedan början av 1990-talet. Svenska befolkningens totala klimatpåverkan från flyget svarar för lika stora utsläpp som hela personbilstrafikens i Sverige.

Transporter har alltså en central funktion i klimatomställningen. Då behöver det lyftas upp bättre i partiprogrammet än i förslagets två ord på rad 819 (bättre) ”utbyggda transportsystem” och två korta meningar på rad 824 – 825 ”Transportsektorn står för en betydande del av utsläppen. I städerna krävs det ökade satsningar på kollektivtrafik och inrikesflyget bör i möjligaste mån ersättas av transporter över järnväg”. Det är också märkligt att det bara är städerna som ska få ökade satsningar på kollektivtrafik. Den regionala kollektivtrafiken, med längre pendlingsavstånd är oerhört viktig för att minska fossila utsläpp.

Vi föreslår att skrivningen utvecklas till ”Transportsektorn står för en betydande del av utsläppen och ska bli fossilfri. Det kommer att behövas massiva satsningar på kollektivtrafik och elektrifiering av transporter. Inrikesflyget och längre frakter bör huvudsakligen ersättas av transporter över järnväg”. Det understrukna är förändringar av ursprungliga meningarna.

Vi yrkar att;

Ersätta meningarna rad 824 – 825 med nedanstående omformulerade meningar.

Gertrud Ingelman, V – Linné bifallen av V Göteborg

Vill du eller din partiförening skriva under motionen? Maila då [email protected]