Motion till partiprogrammet – Ställ om till en hållbar matproduktion

Ställ om till en hållbar matproduktion

Avsnittet Klimatkampen i partiprogrammet

I avsnittet Klimatkampen finns en mening som berör matprodiuktionen rad 853- 854 Eftersom framställning av mat är en av vår största enskilda utsläppskälla och står för en fjärdedel av alla fossila utsläpp bör det också framgå i texten. Ur miljöperspektiv konsumerar framställning av mat 70% av allt vatten och 50% av all landyta på jordklotet. Detta sker på bekostnad av avskogning och utarmning av vårt gemensamma ekosystem.

Jag yrkar därför på att man efter meningens slut rad 854 utvecklar tankarna kring matproduktion enligt följande förslag:

Särskilt matproduktionen måste genomgå en radikal omvandling från dagens kemikalie- och industrijordbruk till ett hållbart jordbruk utan gifter och annan negativ påverkan. Skadliga och fossila subventioner i jordbrukssektorn ska dras bort och pengarna ska istället istället användas till att underlätta för en omställning som rör sig bort från kväve och fosforprodukter.
mycket av lösningen till ett hållbart jordbruk finns dessutom redan i forskningen och handlar om metoder som att förse lantbruket med kunskap och verktyg för hållbar resurshushållning och bättre ekonomi genom att förstå och beskriva variationer, samvariationer och dynamik i mark och grödor samt att att binda mer koldioxid i jorden genom förändrade plöjningsmetoder. Det är viktigt att Vänsterpartiet lyssnar och agera utifrån denna nya forskning och stödjer jordbrukets omvandlingen med nödvändiga resurser.

Kerstin Sagström, Vänsterpartiet Linköping

Vill du eller din partiförening skriva under motionen? Maila då [email protected]