Allmän motion – Ny Rödgrön Deal – lansera ett slagkraftigt program för klimatomställning med nya jobb och ökad välfärd

Klimatkrisen är en akut utmaning, men innebär samtidigt en unik möjlighet att skifta till ett bättre samhälle, där social välfärd och rättvisa kan uppnås inom ramen för ekologiskt hållbara gränser. Vänsterpartiet har bra klimatpolitik och bra välfärdspolitik. I Ekologiska – Ekonomiska punktprogrammet [1] lade partiet en bra grund för det perspektiv på klimatomställning på social och ekonomisk grund som nu lanseras över världen som ”A New Green Deal”.

Inom EU har Vänsterpartiet ihop med övriga vänstergruppen lanserat ”Green & Social New Deal for Europé”[2]. Ett program som ställer radikalare klimatkrav och tar in sociala och rättviseperspektiv bättre än EU-kommissionens ”European Green deal”.

I Sverige lanseras begrepp som ”Grön Giv” eller en Ny Grön Giv” med blandat innehåll. Viss så kallad ”grön politik” gynnar företag snarare än befolkningen som helhet. Vänsterpartiet kan istället bygga vidare på vår klimat- och välfärdspolitik och förena den med vår ekonomiska politik. Därför behöver Vänsterpartiet lansera en tydlig ”Ny Rödgrön Deal”, ett kortfattat program med slagkraftiga punkter som sedan kan utvecklas i andra program och förslag.

Till kongressen kommer motioner som ”Totalrenovera Sverige – en offensiv ekonomisk politik för full sysselsättning, välfärd och klimatansvar”, vilken är antagen av bland annat Göteborgsdistriktet. Förslagen i ”Totalrenovera Sverige” går att kombinera med den här motionens förslag om att Vänsterpartiet ska lansera ett slagkraftigt program med en ”Ny Rödgrön Deal”.

Vänsterpartiet har redan tagit fram bra förslag, till exempel 74 punkter [3] att lägga till regeringens klimatplan (januari 2020). Vi kan behöva vidareutveckla de krav inom finans och penningpolitik som krävs för att satsningar ska kunna genomföras. Vi behöver också utveckla hur central infrastruktur som energisektorn och järnvägen kan återtas under demokratisk offentlig kontroll.

En avgörande faktor för att en ”Rödgrön Deal” ska bli framgångsrik är att den har fackligt perspektiv och att vi får med fackförbunden på förslagen. Arbeten inom fossil sektor behöver ersättas och de individer som drabbas erbjudas omställningsåtgärder genom en fond för stöd till utbildning och träning till nya gröna jobb med bibehållen A-kassa.

Vi behöver också visa att klimatatomställningen skapar möjligheter och inte är ett hot mot jobben. Internationella arbetsorganisationen ILO, FN:s fackorgan för arbetslivsfrågors rapport 2018 ”Greening with Jobs” visar att 24 miljoner jobb kan skapas i förnybar energisektor och för energieffektiviseringar, medan endast 6 miljoner försvinner från fossila sektorn [4]. Sverige som land har goda förutsättningar att genom stora klimatsatsningar bli fossilfritt och det kommer även här att skapa fler jobb än de fossilekonomin ger.

Namnet ”Ny Rödgrön Deal” motiveras av att ”röd” behövs för att markera vårt radikala rättviseperspektiv. Att använda ”deal” istället för ”giv” markerar samhörigheten med de internationella New Dealrörelserna. Ordet deal används redan i svenskan som i ”bra deal” och är därför heller inte svårt att förstå som begrepp.

Vi yrkar att;

Vänsterpartiet tar fram ett slagkraftigt program för en ”Ny Rödgrön Deal”.

____________________________________________

[1] https://www.vansterpartiet.se/resursbank/ekologiskt-ekonomiskt-punktprogram/
[2] https://www.guengl.eu/issues/publications/towards-a-green-social-new-deal-for-europe/
[3] https://www.vansterpartiet.se/74-reformer-som-staller-om-pa-riktigt/