Motion till partiprogrammet – Synpunkter på avsnittet ”Ett parti på ekologisk grund”

Synpunkter på avsnittet ”Ett parti på ekologisk grund”

Partiprogrammet

Rad 284-289 Bör utgå då de innehåller oförklarade begrepp som verkar komma från en grundkurs om boken ”Kapitalet” typ ”kapitalets motsättningar” och ”de specifikt kapitalistiska sociala och ekonomiska förhållandenas dynamik”.

Rad 291 – 292De mest akuta – klimatförändringarna, förlust avbiologisk mångfald och ohållbar landanvändning – sker parallellt men förstärker varandra.” Vad betyder meningen och är det ens sant? Föreslår att meningen strykes.

Rad 299 – 300 Vi föreslår att meningen strykes eftersom det man vill säga yttrycks bättre längre fram.

Rad 293 Uttrycket ”våra och andras livsbetingelser” är otydligt. Det blir bättre om man skriver:” Det leder till allvarliga konsekvenser i många led som i grunden hotar människans och andra arters existens.

Som en följd av dessa synpunkter och kritik yrkar vi

att raderna 284 – 301 ersätts med följande text:

”Klimatkrisen visar tydligt den globala ekonomins katastofala följder. Miljöförstöringen är idag inte en fråga om oavsedda konsekvenser av produktionen, utan om att produktionen är orienterad gentemot profitmaximering oavsett dess sociala och ekologiska följder. Det leder till allvarliga följder i många led som i grunden hotar människans och andra arters existens.

Vår politikhandlar om att ge de komplexa ekosystemen det utrymme de behöver för sin långsiktiga överlevnad. Detta ser vi som en förutsättning för samhällets möjlighet att ge alla lika villkor att skapa ett rikt och fritt liv. Vårt samhälle behöver utvecklas tills varja del av produktionen är hållbar. Om planetens begränsade resurser ska kunna fördelas rättvist krävs demokrati, social hållbarhet och solidaritet.”

Marianne Sonnby, Lars Siljebratt, Margot Bengtsson, Clas Fleming
Vänsterpartiet Lund

Vill du eller din partiförening skriva under motionen? Maila då [email protected]