Allmän motion – Sänk momsen på frukt och grönt

Här nedan följer en motion som skickas in till partikongressen 2020. Vill du också lägga upp din motion här? Följ då anvisningarna här. Klimat- och miljönätverket tar inte ställning för eller emot de motioner som läggs upp här.

Sänk momsen på frukt och grönt

Få kan ha missat att kött och mejerier har stora utsläpp av växthusgaser. Myndigheterna, miljöorganisationerna och forskarna är alla överens om det här. Jordbruksverket säger att köttkonsumtionen måste minska. Livsmedelsverket lyfter både hälsa och klimat som anledningar för att äta mer frukt och grönt och mindre kött. WWF anser att köttkonsumtionen måste halveras.

I riksdagen har Vänsterpartiet skrivit motioner för att man ska införa ett nationellt mål om att minska köttkonsumtionen med minst 25 procent till 2025, jämfört med dagens nivåer.

I Naturvårdsverkets rapport “Hållbara konsumtionsmönster” så lyfts specifikt flyget och köttet. Myndigheten skriver:

“Matens klimatpåverkan uppgår idag till omkring 1,8 ton koldioxidekvivalenter per person och år. Scenarier med minskad nötköttskonsumtion skulle kunna minska utsläppen till omkring ett ton år 2050 medan en helt vegetabilisk kost skulle ge utsläpp på ner mot 0,3 ton”

Det går alltså minska våra utsläpp från mat ner till en sjättedel (1/6) om man skulle gå över till en helt vegetabilisk kost. Det finns alltså stor potential att minska våra utsläpp om vi ökar konsumtionen av frukt och grönt och minskar konsumtionen av animalier.

Forskarna bakom rapporten gör slutsatsen att för att ha goda chanser att nå klimatmålet behövs det införas kraftfulla styrmedel avseende mat och flyg. Vänsterpartiet driver nu införandet av en progressiv flygskatt. Men vad ska vi göra med maten?

Larns Werner m.fl. skrev en motion 1991 om att sänka momsen på livsmedel. De lyfte fram det fördelningspolitiska perspektivet och att det fanns starkt stöd för bland allmänheten att sänka momsen.

Frukt och grönsaker (inkl baljväxter) är mer klimatsmart och nyttigare än animaliska produkter. Därför bör den växtbaserade maten bli billigare jämfört med den animaliska. Ett sätt är att lägga på en punktskatt på kött och mejerier. Ett annat är att sänka momsen på frukt och grönt. Ett tredje är så klart att göra både och.

Vi förespråkar att sänka momsen på frukt, grönt, baljväxter och substitut till kött och mejeriprodukter. Vi tror att det fortfarande finns ett brett stöd bland allmänheten att sänka momsen på frukt och grönt. Det kommer att vara bra för klimatet samtidigt som det gynnar låginkomsttagares ekonomi och hälsa.

Därför yrkar vi:

att Vänsterpartiet ska driva frågan om att sänka momsen för växtbaserade och klimatsmarta livsmedel som frukt, grönsaker, baljväxter och substitut till kött och mejeriprodukter

Rikard Rudolfsson, Vänsterpartiet Borlänge

Vill du eller din partiförening skriva under motionen? Maila då [email protected]