Motion till partiprogrammet – Återinvestera i landsbygden för rättvisa och klimatomställning

Återinvestera i landsbygden för rättvisa och klimatomställning

Rad 629

I förslaget under “Ett parti på ekologisk grund” beskrivs hur resurser går från landsbygden till storstadsregionerna i enkelriktade flöden mycket bra. Under “Hela Sverige måste få leva” bör vi då också förklara hur vi vill motverka detta. Vi föreslår därför en skrivning som uppmärksammar välståndet som kommer ur landsbygdens resurser och att dessa behöver i högre grad komma det lokala till del genom återinvesteringar.

Detta blir särskilt viktigt i frågan om klimatomställningen vilken blir möjlig genom landsbygdens deltagande genom att upprätthålla infrastruktur och resurser. Samtidigt finns en historia av motvilja till stora projekt som gör ingrepp i omgivningen på olika håll i landet. Ett exempel är vindkraftverk. Särskilt tydligt blir detta när värdet helt uteblir för de boende. Vi bör ha en skrivning som kopplar ihop återinvesteringar med acceptans för infrastruktur som möjliggör klimatomställningen.

Vi yrkar:

• Att införa ett nytt stycke efter rad 629 med följande:
    “Det välstånd som kommer ur landsbygdens resurser behöver i högre grad komma det lokala till del genom återinvesteringar.
  • Att i samma stycke lägga till följande:
    “När det lokala tjänar på klimatomställningen ökar också acceptansen för infrastruktur som möjliggör den.”

Vänsterpartiet Skåne

Vill du ha information om motionen? Maila [email protected]