Allmän motion – Vegansk mat i offentlig sektor

Här nedan följer en motion inför partikongressen 2022. Vill du också lägga upp din motion här? Följ då anvisningarna här. Klimat- och miljönätverket tar inte ställning för eller emot de motioner som läggs upp här. OBS! Nätverket skickar inte in motionen. Det får man göra själv enligt anvisningarna här.

Vegansk mat i offentlig sektor

Idag är det upp till varje kommun att själva bestämma huruvida de ska erbjuda elever och vårdnadshavare helt vegetabilisk mat (vegansk) i den offentliga verksamheten. Vi ska uppmuntra klimatsmarta val; inte motverka dem. För att det ska vara möjligt att följa en vegetabilisk kost i hela landet måste rättigheten finnas på riksplan istället för att det ska vara upp till varje kommun att själva besluta det. Särskilt tydligt är det inom skolan, där vissa kommuner hävdar att reglerna för skolmat sätter hinder för vegankost, medan andra kommuner gör en annan bedömning. Problemet med bristande tillgång till helvegetarisk mat kan dock även finnas i andra delar av den offentliga sektorn för såväl personal som brukare av den. Därför föreslås kongressen besluta:

att partiet ska verka för att det inom all offentlig verksamhet på statlig, regional och kommunal nivå ska vara möjligt för personal och brukare av verksamheten att följa en helvegetarisk kosthållning.

Daniel Nilsson Brodén (V), Älvsjö-Fruängen

Vill du få kontakt med motionären? Maila [email protected]