Motion till valplattformen – Utarmning av naturresurser och biologisk mångfald

Här nedan följer en motion inför partikongressen 2022. Vill du också lägga upp din motion här? Följ då anvisningarna här. Klimat- och miljönätverket tar inte ställning för eller emot de motioner som läggs upp här. OBS! Nätverket skickar inte in motionen. Det får man göra själv enligt anvisningarna här.

Utarmning av naturresurser och biologisk mångfald

På rad 140–142 står en bra skrivning om att ” Ett ständigt överutnyttjade av naturens resurser leder till kraftig utarmning av den biologiska mångfalden och växthusgasutsläpp.

Men skrivningen behöver förtydligas genom ett tillägg kring skyddsvärd skog och hur skogsbruket bör bedrivas och hur Vänsterpartiet ser på skog och våtmark som kolsänka och användningen av skogsnäringens produkter och på bioenergi och biobränslen.

Därför föreslår vi att:

På rad 142 efter växthusgasutsläpp omformulera texten till:
Skydd av skogs och strandområden och den svenska allemansrätten är en viktig jämlikhetsfråga. Fjällnära skog, naturskog och våtmarker är viktiga kolsänkor som ska bevaras och en övergång ska ske till skogsbruk utan kalhyggen. Skogens roll som koldioxidsänka utnyttjas inte effektivt, träden fälls för tidigt. Den biologiska mångfalden kan värnas om skogsbruket minskar granplantering till förmån för löv och tall. Virket från skog ska användas som byggnadsmaterial där kolet binds och inte till bioenergi och biobränslen i fordon där den ökar koldioxidutsläpp. Till bioenergi ska endast restprodukter från skogsnäringen användas.

Joakim Hallman, Karin Jeppson, Urban Junevik , Annica Sjögren, Lars-Erik Hansson, Eva Kraft och Kaj Andersson, V- Frölunda, Karin Karlsson, V-Backa

Vill du få kontakt med motionärerna? Maila då [email protected].