Allmän motion – Politik för skogen, klimatet och den biologiska mångfalden

Här nedan följer en motion inför partikongressen 2022. Vill du också lägga upp din motion här? Följ då anvisningarna här. Klimat- och miljönätverket tar inte ställning för eller emot de motioner som läggs upp här. OBS! Nätverket skickar inte in motionen. Det får man göra själv enligt anvisningarna här.

Politik för skogen, klimatet och den biologiska mångfalden
Forskare världen över varnar idag för det som kallas ”den sjätte massutrotningen”. Det finns fog för den varningen även i vårt land. Naturskogar ersätts av granplanteringar, kalhyggen breder ut sej. En naturresurs som vi vårdar långsiktigt ersätts av träd som enbart ses som en produktionsresurs.
Hänsyn till vilda djur, från insekter till de stora klövdjuren, underordnas massaindustrin och sågverken. Skogens roll som koldioxidsänka utnyttjas inte effektivt. Träden fälls i alltför låg ålder, innan de uppnår den fulla potentialen att lagra kol. En inventering i Västra Götaland utförd av Skogsstyrelsen 2021 i samverkan med bl a skogsindustrin visade att mager mark, dvs mark lämplig för tall, nyplanterades med 75% gran. En ensidig satsning på granplantering leder till att undervegetation med bärris och lövsly försvinner. För skogens betande djur är granåkern en öken. Älg, rådjur, harar och fågelarter som orre och tjäder drabbas av försämrad reproduktion, färre boplatser och ensidig, näringsfattigare föda. Pollinatörer som vildbin och humlor minskar i antal, flera arter anses idag utrotade.
Även befolkningen drabbas av ensidighet i skogsindustrins exploatering. Tillgång till ”orörd” natur minskar, rennäringen drabbas, bär och svamp minskar – en resurs som i glesbygd kan vara en viktig näringsgren.
Vi yrkar
att partistyrelsen får i uppdrag att tillsätta en skogspolitisk arbetsgrupp, med uppdrag att utarbeta förslag till Vänsterpartiets skogspolitiska program.
Kaj Andersson, Ing-Britt Holst, Annica Sjögren, Lars-Erik Hansson, Joakim Hallman, Eva Kraft, Frölunda, Linnea Hellenäs Pilhem, Sotenäs

Vill du få kontakt med motionären? Maila [email protected].