Motion till valplattformen – Skynda på klimatomställningen

Här nedan följer en motion inför partikongressen 2022. Vill du också lägga upp din motion här? Följ då anvisningarna här. Klimat- och miljönätverket tar inte ställning för eller emot de motioner som läggs upp här. OBS! Nätverket skickar inte in motionen. Det får man göra själv enligt anvisningarna här.

Motion om skynda på klimatomställningen

Vänsterpartiet har skärpt sig klimatmål att nå nollutsläpp redan fram till år 2035. En både angelägen och nödvändig åtgärd om vi ska hinna nå parisavtalets mål.

Samtidigt signalerar den senaste rapporten från IPPC att vi endast har några få år på oss för att nå detta mål. En gigantisk uppgift i tanke på att Sverige knappast hunnit påbörja omställningen. Behovet att gå fort fram på alla områden är med andra ord akut

Att i detta sammanhang som Vänsterpartiet nu gör lägga mest fokus på industrins klimatomställning med minskade utsläpp och utökad elkapacitet är långtifrån tillräckligt. Det kommer ta alldeles för lång tid och är kanske inte ens är möjligt på sikt. Därför måste Vänsterpartiet jobba i två parallella spår. Ett med den gröna mer hållbara omställningen inom industrin och ett med det mer akuta kortsiktiga där förslag som är möjliga att uppnå inom några få år läggs fram. Det ska vara förslag som framförallt gynnar den nedre halvan av befolkningen så en hållbar grön omställning blir både rättvis och jämlik

Det finns en mängd klimatområden som överhuvudtaget inte berörs i utkastet till valplattform trots det skärpta målet och som tidigare varit viktiga frågor för vårt parti. Detta rör till exempel kollektivtrafiken, ökad cykling, flygbranschen, minskad massbilism, minskad animaliekonsumtionen, hållbara städer, skogen och de stora behoven av klimatanpassning för fortsatta och förvärrade extremväder. Att inte ta med dessa konkreta förslag är olyckligt och tvärt emot den politik vi själva lagt fram i vårt partiprogram och i rapporten ” Politik för en rödgrön omställning ”. Förslagen finns alltså redan men måste kommuniceras tydligare. Är vi inte tillräckligt tydliga med de konkreta exemplen är risken stor att texten om klimatet endast blir fylld av goda intentioner men få konkreta förslag. Dessutom signalerar vissa rader i texten att det är okey att flyga på en semesteresa fortsätta konsumera och ta bilen till en avlägsen mataffär. Detta är något vi måste undvika skriva om våra individuella utsläpp ska minska från 8 CO2/ton per person och år till 1CO2/ton En del måste dra ner konsumtionen mycket och mycket mer än andra men alla måste vara med och bidra.

Jag yrkar därför på att stycke rad 200- 208 stryks och ersätts med dessa rader

Vänsterpartiet har skärpt sitt klimatmål till nollutsläpp till år 2035 vilket är både bra och helt nödvändigt för att nå parisavtalets mål . För att detta ska bli möjligt vill Vänsterpartiet göra flera viktiga konkreta satsningar på en mängd områden. Förslag som framförallt kommer gynna den nedre delen av befolkningen men är bra för alla och bidra till ett mer rättvist och jämlikt samhälle. Några exempel på åtgärder som är möjliga att åstadkomma inom en snar framtid är ökade cykelinvesteringar, bättre och billigare kollektivtrafik, mindre köttkonsumtion och billigare växtbaserad mat, ökat resande med järnväg istället för med flyg, en ansvarsfull miljöpolitik med bevarande av biologisk mångfald, bilfria och grönare städer med bättre luftkvalitet, bättre klimatanpassningar för extremväder samt utökad digital utbyggnad framför allt på landsbygden.

Med de här förslagen kommer vi skapa ett samhälle med nya möjligheter nya jobb friskare liv och en större framtidstro

Kerstin Sagström, Ulla Nilsson Linköpings partiförening

Vill du få kontakt med motionärerna? Maila då