Motion till valplattformen – Omvandla alla fossila bränslesubventioner till grönt omställningsstöd på landsbygden

Här nedan följer en motion inför partikongressen 2022. Vill du också lägga upp din motion här? Följ då anvisningarna här. Klimat- och miljönätverket tar inte ställning för eller emot de motioner som läggs upp här. OBS! Nätverket skickar inte in motionen. Det får man göra själv enligt anvisningarna här.

Enligt ett avslöjande i DN subventionerar idag den svenska staten den fossila bränsleindustrin med hela 30 miljarder av våra skattepengar. Det är pengar som bidrar till att Sverige försämrar människors hälsa i form av farliga utsläpp och att Sverige finansierar krig och miljöförstörelse utomlands. Samtidigt, måste vi radikalt minska våra utsläpp om vi vill uppnå våra klimatmål.

Vi måste därför använda alla medel vi kan för att underlätta övergången till ett fossilfritt samhälle. För att göra det måste alla kunna ha lika lätt att sluta använda fossila bränslen, inte minst landsbygden där tillgång till infrastruktur och alternativ till fossila bränslen är färre och mindre praktiska eller dyrare än på städerna. På grund av detta kan många gånger landsbygdsborna vara bestraffade av icke genomtänkt klimatpolitik eller exkluderade i utvecklingen.

Därför borde vi stödja landsbygden med alla medel vi kan, förslagsvis genom att flytta alla subventioner som idag går till den fossila bränsleindustrin till grönt omställningsstöd till landsbygden.

Vi yrkar:

Att på raden 161 bör läggas till ”Därför måste vi våga sluta subventionera fossila bränslen. Senaste 2030 ska den svenska staten helt och hållet ha slutat finansiera den fossila bränsleindustrin och omvandlat alla dessa subventioner i olika finansiella stöd för att snabba på en utfasning av fossila bränslen i fördel av förnybara energikällor på landsbygden och i glesbygden.”

Vill du få kontakt med motionärerna? Maila då [email protected].