Motion till valplattformen – Sluta subventionera fossila bränslen

Här nedan följer en motion inför partikongressen 2022. Vill du också lägga upp din motion här? Följ då anvisningarna här. Klimat- och miljönätverket tar inte ställning för eller emot de motioner som läggs upp här. OBS! Nätverket skickar inte in motionen. Det får man göra själv enligt anvisningarna här.

Sluta subventionera fossila bränslen

Sverige satsar idag cirka 15 miljarder på klimatfrämjande åtgärder. Det är mycket mer än vad vad man tidigare gjort. Men den historiska satsningen överskuggas av de klimatskadliga statliga subventioner som uppgår till den nästan den dubbla summan, runt 30 miljarder kronor. Det visar en nyligen gjord sammanställning av Naturskyddsföreningen*. En del av subventionerna, ungefär hälften, kan inte Sverige bestämma över. De styrs av internationella regler och avtal. Men den andra hälften är möjlig att påverka. Jämför man de klimatnyttiga subventionerna som till exempel klimatbonus för fordon och klimatinvesteringar i laddstolpar med de klimatskadliga handlar det i det andra fallet om, till största delen om undantag från energiskatt och koldioxidskatt för fossila bränslen framflrallt inom sjöfart och jordbruk. Utöver dessa undantag från miljöskatter subventioneras utsläpp även på annat sätt. Det gäller exempelvis reseavdraget, som i dag omfattar 5 miljarder kronor och i sin nuvarande form bidrar till ökade utsläpp från vägtrafiken. Vänsterpartiet måste verka för att sluta subventionerna fossila bränslen Det kommer frigöra åtskilliga miljarder som istället kan gå till klimatnyttiga åtgärder.

Jag yrkar att detta tillägg läggs efter rad 188 .

Subventioner till fossila bränslen sker i huvudsak genom undantag från energiskatt och koldioxidskatt framför allt genom sjöfart och jordbruk. Vänsterpartiet anser att dessa subventioner måste upphöra. Miljarder kronor kan på så sätt frigöras och istället användas till åtgärder som bidrar till klimatnytta.

* https://old.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/avskaffa_klimatskadliga_subventioner.pdf

Kerstin Sagström Linköpings partiförening

Vill du få kontakt med motionärerna? Maila då