Motion till valplattformen – Investeringar är viktiga – men klimatomställningen kräver mer

Här nedan följer en motion inför partikongressen 2022. Vill du också lägga upp din motion här? Följ då anvisningarna här. Klimat- och miljönätverket tar inte ställning för eller emot de motioner som läggs upp här. OBS! Nätverket skickar inte in motionen. Det får man göra själv enligt anvisningarna här.

Investeringar är viktiga – men klimatomställningen kräver mer

Under klimatavsnittet står på rad 201-203: ”De allra flesta i Sverige konsumerar efter behov. Vi använder bilen för att ta oss till en avlägsen mataffär, åker kanske på charter under den årliga semestern eller köper nya kläder i takt med att barnen växer. Men för ett fåtal är konsumtion en livsstil av ett liv i lyx och överflöd, det är denna elit som behöver dra ner sin konsumtion mest.”

Liberala DN skrev nyligen en ledartext om att alla partier endast pratar om vad de vilka gröna aktiviteter de vill stimulera i samhället, men undviker politiska förslag som fasar ut det smutsiga. DN skriver att med en verklig klimatomställning är det oundvikligt att klimatförstörande konsumtion och resor blir dyrare. Frågan är om en liberal nyhetstidning ska vara klimatradikalare än Vänsterpartiet? Självfallet nämner inte DN de fördelningspolitiska effekterna av att bara göra alla utsläpp dyrare. Men för Vänsterpartiet är klimaträttvisa centralt.

Vi måste ha svaren både vad gäller hur utsläppen ska minska tillräckligt snabbt och hur majoriteten ska få det bättre. Lösningen för oss kan då inte vara att låtsas som att det bara är de rika som behöver ställa om. Det är helt sant att de rikaste behöver göra de snabbaste och största utsläppsminskningarna. Samtidigt är det väldigt lätt att räkna ut att det är helt otillräckligt att endast de rikaste ändrar sin livsstil.

Oxfam har i en rapport om klimatojämlikhet i Sverige räknat ut att om den rikaste femtedelen av befolkningen minskade sina utsläpp till samma nivå som övriga i befolkningen skulle utsläppen minska med 20 procent. Det är en bra början, men utsläppen måste ner till noll och sedan behöver vi binda mer växthusgaser än vi släpper ut.

Oxfams rapport visar att för att leva upp till Parisavtalets 1,5 graders-mål fram till 2030 måste den rikaste procenten minska utsläppen med 95 procent och de rikaste 10 procenten med 87 procent. Men även den halva av befolkningen med lägst inkomster behöver halvera sina utsläpp och den mellersta gruppen mer än så enligt rapporten.

Visserligen står det i det nuvarande förslaget till valplattform att de rikaste ska dra ner på sin konsumtion ”mest”. Vi tycker också avslutet är bra – ”För alla oss andra kommer omställningen att skapa större möjligheter, nya jobb, friskare liv och mer framtidstro.” (rad 207-208). Det kan förtydligas att för de med lägst inkomster måste de politiska åtgärderna främst handla om att erbjuda klimatvänligare alternativ, medan för de rikaste så handlar det till största del om minskningar i konsumtionsvolymer. Vi kan dock inte hymla med att konsumtion och hur vi lever våra liv behöver förändras på ett grundläggande plan även för majoriteten – teknikskiften är avgörande men otillräckligt.

Det är positivt att nuvarande valplattform tar upp både behovet av stora offentliga investeringar i klimatomställning och grönare teknik, samt det helt avgörande rättviseperspektivet. Däremot framstår det som ett bagatelliserande av klimathotet när det för det första saknas lösningar för att få ned utsläppen idag. Teknikinvesteringar ger utsläppsminskningar först i framtiden, då vår koldioxidbudget redan överskridits (se denna debattartikel). När det handlar om utsläppsminskningar idag så gäller det att börja fasa ut den ohållbara produktionen och konsumtionen parallellt med införandet av det hållbara.

För det andra framstår det som att de flesta kan fortsätta leva ungefär som nu och att vårt nuvarande konsumtionssamhälle för en majoritet är relativt oproblematiskt. Det är helt sant att detta inte ska vara upp till den enskilde. Det är politikens roll att göra konsumtionen hållbar. Flygande, köttätande och importerad mat från konventionellt industrijordbruk behöver bytas ut mot tågresande, mer vegetabiliskt och mer lokalproducerad mat från ekologiska regenerativa jordbruk. Bilresandet behöver för de allra flesta bilister minska och vi behöver ha färre bilar. Istället för att byta ut våra saker mot nya hela tiden behöver vi saker som håller, byta, hyra och dela mer på prylar än nu. Inget av detta nämns i förslaget till valplattform.

Med anledning av ovan yrkar vi:

att byta ” Det är klart att vi alla behöver göra vad vi kan för att minska utsläppen men det är också klart att vi släpper ut olika mycket beroende på hur rika vi är. De allra flesta i Sverige konsumerar efter behov. Vi använder bilen för att ta oss till en avlägsen mataffär, åker kanske på charter under den årliga semestern eller köper nya kläder i takt med att barnen växer. Men för ett fåtal är konsumtion en livsstil av ett liv i lyx och överflöd, det är denna elit som behöver dra ner sin konsumtion mest.”
mot:
”Att som individ försöka minska sin klimat- och miljöpåverkan är bra, men det kommer aldrig att räcka. Vi måste ta oss an klimatkrisen som samhälle. Mycket av det vi konsumerar behöver vi för att leva bra liv – mat, kläder, boende och resor – men sättet sakerna och energin framställs på behöver ändras. För de flesta av oss sker en stor del av konsumtionen och resandet för att hållbara alternativ saknas. Det gäller inte minst på landsbygden. Det är samhället och politikens ansvar att se till att alternativen finns. Där inte teknikskiften räcker för att minska utsläppen måste konsumtionen styras bort från det smutsiga och alla ges förutsättningar att leva mer hållbart. Vi ser ett hållbart liv som ett bättre liv. Kortare arbetsdagar med mer tid för relationer och egna intressen, produkter som håller och lätt kan återanvändas och delas istället för slit- och släng. Renare storstadsluft, billig och fungerande tåg- och kollektivtrafik. Hälsosammare mat från vår egna svenska landsbygd.

Men för ett fåtal är konsumtion en livsstil av ett liv i lyx och överflöd. Den rikaste procenten släpper ut 10 gånger mer utsläpp än en majoritet av befolkningen. Det är denna elit som behöver dra ner sin konsumtion och mest.”

Hannes Anagrius, Vänsterpartiet Skärholmen

Vill du få kontakt med motionären? Maila då [email protected]