Ny avslutning på avsnitt Ekologiska kriser

Här nedan följer en motion inför partikongressen 2024. Vill du också lägga upp din motion här? Följ då anvisningarna här. Klimat- och miljönätverket tar inte ställning för eller emot de motioner som läggs upp här. OBS! Nätverket skickar inte in motionen. Det får man göra själv enligt anvisningarna här.

Ny avslutning på avsnitt Ekologiska kriser

rad 472-479 Avslutningen i avsnittet Ekologiska kriser behöver spetsas och förtydligas. Den behöver också hänga ihop med och följa naturligt på inledningen.

Yrkande

Jag yrkar att rad 472-479 ersätts med ett nytt stycke enligt följande: “De ekologiska kriserna utgör ett historiskt formativt ögonblick där vi kan välja nya, bättre sätt att organisera samhället. En hållbar omställning behöver ta hänsyn till hur kriserna hänger ihop och hantera dem samtidigt så att inte olika åtgärder motverkar varandra. En hållbar omställning kräver klimaträttvisa: resurser, ansvar och makt måste fördelas jämnare, alla berörda grupper måste höras och delta i att formulera mål och åtgärder. Politiken måste bygga på en vision om ett bättre samhälle som skapar engagemang och allianser skapas mellan fackliga organisationer, civilsamhället och progressiva företag för långsiktiga engagemang som överlever kriser, kortsiktig populism och växlande politiska majoriteter.”

Johan M. Sanne, Årsta

Vill du få kontakt med motionären? Maila då