Rad 424 – 426 omformulering kring kapitalets ”oförmåga”

Här nedan följer en motion inför partikongressen 2024. Vill du också lägga upp din motion här? Följ då anvisningarna här. Klimat- och miljönätverket tar inte ställning för eller emot de motioner som läggs upp här. OBS! Nätverket skickar inte in motionen. Det får man göra själv enligt anvisningarna här.

Rad 424 – 426 omformulering kring kapitalets ”oförmåga”

På rad 424 – 425 står ”Oförmågan att se helheter leder också till att kapitalet har svårt att driva den tekniska utveckling vi behöver”. Med tanke på att fossilföretag sedan många årtionden varit medvetna om att fossila utsläpp orsakar global temperaturstigning och klimatkris, men aktivt lagt resurser på desinformation för att fortsätta maximera vinster är ”oförmåga” inte en rimlig term. Det är bättre att omformulera rad 424 – 426 så att teknisk utveckling bakas in i meningen efteråt medan meningen ”Oförmåga att se helheter… behöver” stryks.

Yrkande, att:

Meningen ”Oförmågan att se helheter leder också till att kapitalet har svårt att driva den tekniska utveckling vi behöver” på rad 424 – 425 stryks och att efter ”Ny kunskap” på rad 425 lägga in ”och teknisk utveckling”.

Vänsterpartiet Linné (Göteborg)

Vill du få kontakt med motionären? Maila då