Rad 716 – 721 Tydligare om demokratiskt grepp om ekonomisk utveckling kopplat till klimatfrågan

Här nedan följer en motion inför partikongressen 2024. Vill du också lägga upp din motion här? Följ då anvisningarna här. Klimat- och miljönätverket tar inte ställning för eller emot de motioner som läggs upp här. OBS! Nätverket skickar inte in motionen. Det får man göra själv enligt anvisningarna här.

På rad 714 – 716 står ” Klimatfrågan öppnar nya politiska möjligheter, eftersom en verklig omställning bara kommer att kunna ske i samhällen som tar ett fast, demokratiskt grepp om sin ekonomiska utveckling”. Bra, men i resten av stycket är det väldigt luddigt uttryckt kring vad ett demokratiskt grepp om ekonomisk utveckling skulle kunna innebära. Vänsterpartiet har väl utvecklade mer konkreta perspektiv på klimatomställning och ekonomi och avsnittet kan formuleras tydligare.

Yrkande, att:

Efter ”utveckling” på rad 716 till och med rad 721 omformulera till: ” Det innebär ett rättvisare skattesystem där kapital och höginkomsttagare som har högst utsläpp beskattas mer så att deras utsläpp minskar. Det betyder också att våra skatter i högre grad går till gemensam välfärd istället för skatteavdrag till de som tjänar mest. När staten investerar i klimatomställningen ska det ha ett rättviseperspektiv för att kunna samla människor brett och visa att omställningen bidrar till bättre livsvillkor. Satsningar på utbyggd järnväg och kollektivtrafik, elladdning och förnybar energi ihop med bevarande av natur, minskar luftföroreningar och ger bättre liv och hälsa. Investeringar i klimatanpassning och skydd mot extrema väderhändelser och havsnivåhöjningar minskar människors risk att drabbas av olyckor och stora oförutsedda kostnader”.

Vill du få kontakt med motionären? Maila då