Skogspolitik rad 1177-1182

Här nedan följer en motion inför partikongressen 2024. Vill du också lägga upp din motion här? Följ då anvisningarna här. Klimat- och miljönätverket tar inte ställning för eller emot de motioner som läggs upp här. OBS! Nätverket skickar inte in motionen. Det får man göra själv enligt anvisningarna här.

Skogspolitik rad 1177-1182

Begreppet “klok” ger ingen vägledning. Här behövs ett starkare fokus på en väg bort från det skadliga kalhyggesbruket.

Yrkande

Jag yrkar på att rad 1177-1182 ersätts med följande text: “Skogen ger inkomst, lagrar kol, utgör livsmiljö för djur och växter samt ger möjlighet till friluftsliv. Men det dominerande kalhyggesbruket riskerar Sveriges möjlighet att uppfylla klimatmål, mål kring biologisk mångfald, att utgöra betesmark och för rekreation. De återstående urskogarna måste skyddas från avverkning och annan skog ställas om till kalhyggesfritt för att säkerställa dessa mål. Avverkning bör styras om mot långlivade produkter och endast spill användas för biobränsle eller som ersättning för plast.”

Johan M. Sanne, Årsta

Vill du få kontakt med motionären? Maila då