Förändrad attityd

Klimatkrisen öppnar en möjlighet för vänstern att tänka nytt och utveckla våra synsätt bortom industrisamhällets gränser. Vi måste greppa denna möjlighet att tänka radikalt nytt. I en sådan process för vidareutveckling av vänsterns ideologiska grundvalar måste en förändrad syn på människans förhållande till den övriga naturen vara central. Vi måste ta in den övriga naturen i vår ideologi, inte bara som ett objekt för våra strävanden, utan som ett subjekt med egna rättigheter.

Yrkande att:

vi inför ett nytt stycke efter rad 479: ”Klimatkrisen har öppnat ögonen på många när det gäller det mänskliga samhällets destruktiva förhållande till den övriga naturen. Det har blivit uppenbart för allt fler att samhällets ekonomiska och sociala strukturer fjättrar människor vid långsiktigt farliga och skadliga mekanismer som hotar mänsklighetens framtida existens. Det har därmed skapats förutsättningar för ett förändrat synsätt när det gäller det framtida mänskliga samhället och dess förhållande till den övriga naturen. Vi behöver vara öppna för alternativa synsätt rörande vårt samhälles grundläggande utformning, den livsstil vi väljer och de moralregler och ideal vi högaktar.”

Ulf Brändström, Vänsterpartiet Hammarby-Skarpnäck

Vill du få kontakt med motionären? Maila då