Förändrat förhållande till naturen

Människan har länge levt i föreställningen att vara överordnad den övriga naturen. Denna föreställning har blivit en utgångspunkt för en gränslös rovdrift med naturen som nu hotar mänsklighetens fortsatta existens. Om vi ska lyckas med att skydda oss mot detta hot måste ett framtida samhälle byggas utifrån ett helt nytt synsätt när det gäller människans förhållande till den övriga naturen. Naturen kan inte längre ses som ett objekt som utnyttjas för människans väl. Ett sådant förändrat samhälle utgår ifrån att den övriga naturen består av subjekt med egna legitima intressen som måste värnas.

Yrkande:

att följande nya stycke införs efter rad 18: ”Vi vill se ett i grunden förändrat förhållande mellan människan och naturen. Människan måste betraktas som en del av den övriga naturen och inte som överordnad den. Det mänskliga samhället måste formas på ett sådant sätt att det långsiktigt existerar i harmoni med den övriga naturen.”

Ulf Brändström, Vänsterpartiet Hammarby-Skarpnäck

Vill du få kontakt med motionären? Maila då