Rad 1188 – 1190 Omformulering stycke om energi med tillägg nej till kärnkraft

Texten på de aktuella raderna är otydlig och visar inte hur Vänsterpartiet ser på utvecklingen framåt vad gäller elproduktion. Det behövs en förklaring om vilka energikällor som ska ersätta den fossila energin och minska klimatpåverkan. Att inte tydligare uttrycka en önskad inriktning öppnar för olika lösningar, även kärnkraft. Energifrågorna är centrala i klimatomställningen och en tydlighet är viktig både i politiken på olika nivåer och för väljare. Texten bör också visa på att ställningstaganden ska vara grundade på hållbarhet ur flera aspekter.

Yrkande:

att ersätta texten efter ”fossil energi” på rad 1188–1190 med följande: Vänsterpartiet arbetar för ett samhälle med hållbar energiförsörjning ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. För att minska beroendet av fossil energi krävs stora satsningar på förnybar energi, energieffektivisering och energihushållning. Vänsterpartiet säger nej till ny kärnkraft. Det är inte bara en osäker och riskfylld energikälla, den är också dyr och försvårar omställningen till en förnybar energiproduktion. Det finns inte heller någon säker metod för slutförvaring av det radioaktiva avfallet. Vi säger också nej till prospektering och brytning av uran i Sverige

Vänsterpartiet Linné (Göteborg)