Allians med civilsamhället för en rättvis omställning

Sverige måste omgående inleda arbetet för en rättvis klimatomställning. Vi måste 1. Öka takten 2. Förbättra styrning och samordning på regeringsnivå, regionalt och kommunalt 3. Ge folket insyn och inflytande 4. Verka mot ojämlikhet 5. Trygga Sveriges arbetstagare 6. Investera i omställningen 7. Stötta en rättvis omställning internationellt Punkterna känns igen i Vänsterpartiets klimatpolitik, men listan är inte hämtad från våra dokument. Kravlistan återfinns i Allians för klimaträttvisa (ARK:s) appell till samtliga riksdagspartier att agera kraftfullt för att genomföra en heltäckande och rättvis klimatomställning i Sverige (www.ark-sverige.org/appell ). Under varje rubrik finns förslag som leder mot målet. Bland annat uppmanas till att ta fram en rättvis koldioxidbudget för Sverige, organisera regeringsarbetet och arbetet i regioner och kommuner för en samordnad omställning, göra en nationell plan för var jobb väntas försvinna och komma till samt se till att alla kan skaffa sig de kompetenser som behövs. Här finns också konkreta förslag för både folkets och fackens aktiva delaktighet och involvering i omställningen. Med en imponerande lista medlemsorganisationer – fackföreningar, hyresgästförening, välkända svenska och internationella ideella föreningar, forskargrupper, organisationer för folkbildning med många flera, samlar ARK en betydande del av det svenska civilsamhället. ARK utgår från ILO:s riktlinjer för rättvis klimatomställning och är partipolitiskt obunden. Vänsterpartiet ska föra en självständig politik. Det hindrar oss självklart inte från att ta stöd av civilsamhället eller att använda den kunskap som finns inom exempelvis fackföreningsrörelsen om hur vi gemensamt kan verka för en rättvis omställning. De sju kraven och de tillhörande förslagen i ARK:s appell är starkt förankrade och väl genomtänkta för ett realistiskt och effektivt arbete där omställningen blir en positiv möjlighet för alla.
Yrkande att:
Vänsterpartiet ställer sig bakom de krav och förslag som formulerats av Allians för rättvis klimatomställning (ARK), och därmed antar ARK:s uppmaning till riksdagens partier att verka för en rättvis omställning.

Vanja Knocke Vita Bergen

Vill du få kontakt med motionären? Maila då