Motion till partiprogrammet om gruvdrift

Gruvor och täkter orsakar ofta allvarliga miljöproblem, som hotar både naturen och människors livsmiljö. Att en gruva planeras i skyddade naturområden, att urskog behöver huggas ner eller att grundvatten hotas är idag inte nödvändigtvis hinder för att få starta en gruva enligt dagens lagar. Vi har, som en konsekvens av detta, bevittnat flera allvarliga miljökatastrofer, och fler är att vänta om vi fortsätter som idag. I Svärtträsk ledde två konkurser till en förstörd sjö och hundratals miljoner i saneringskostnader som skattebetalarna får stå för. I Mertainen avverkades 200 hektar urskogsartad skog och fastän gruvplanerna nu är lagda på is s på grund av för låga marknadspriser på järnmalm, är skogen borta för alltid. I Laponia, en av Europas sista vildmarker och klassat som världsarv av UNESCO, finns det långt framskridna planer på gruvdrift i närområdet. Detta skulle dela samebyn Jåhkågasskas område i två, påverka rennäringen och förstöra en sjö med kringliggande skogar.  Även Vättern, som ger dricksvatten åt 250 000 människor, hotas av gruvbrytning. De negativa konsekvenserna av gruvbrytning är många och svåra. Stora områden förvandlas till sterila ökenlandskap, gruvbrytning och metallförädling medför stora koldioxidutsläpp, samt utsläpp av kemikalier till miljön. Allvarliga störningar såsom buller, skakningar och damm påverkar närboende, natur och djur. För samerna innebär gruvorna också en stor påverkan både på traditionell kultur och rennäringen. Samhället behöver metaller och andra mineraler för många viktiga produkter. Men om de negativa effekterna är för stora måste vi låta hänsyn till människor och miljö gå före. Detta kräver stora förändringar av nuvarande regler och av mineralpolitiken. Lokalbefolkningens och urfolkens behov och synpunkter ska respekteras. De regler som ensidigt gynnar gruvindustrin, som att gruvbolagen undantas från vissa skatter – måste avskaffas. Vid all verksamhet måste en avvägning ske mellan samhällsnyttan och kostnaden, inte bara ”kronor och ören”, utan framför allt påverkan på natur, miljö och klimat, samt människors liv och hälsa.

Därför yrkar jag:

att följande formulering läggs till efter rad 1170: “Vi vill se att lagstiftningen kring gruvdrift tydligare sätter miljön och människorna före gruvindustrins vinstintresse. Vi ska samtidigt verka för att återbruk och återvinning av metaller och andra mineraler gynnas framför brytning av nya. Detta är en del av omställningen som skapar nya typer av yrken och arbetstillfällen, där andra försvinner i takt med att gruvdriften minskar.”

Åsa Levin, Vänsterpartiet Haninge

Vill du få kontakt med motionären? Maila då