Fredlig civil olydnad är en viktig del av demokratin

I Vänsterpartiets nuvarande partiprogram finns följande stycke under rubriken ”Erövra, försvara och utveckla demokratin”: ”Vänsterpartiet kämpar för att förändra det vi uppfattar som felaktiga beslut den parlamentariska vägen. Men demokrati är inte bara lagar och regler. Civil olydnad är en yttersta möjlighet för människor som saknar makt att på andra sätt försvara folkligt förankrade värden som mänskliga rättigheter och naturresurser. Civil olydnad grundar sig på principen om icke-våld och öppenhet.” I förslaget till partiprogram finns ingen motsvarande text. Det skickar tyvärr en signal om att Vänsterpartiet inte längre står upp för möjligheten att använda fredlig civil olydnad som verktyg i kampen för en rättvis värld. Fredlig civil olydnad har utgjort en viktig del av den demokratiska utvecklingen av vårt samhälle. Det har bland annat använts i kampen för kvinnlig rösträtt, och av Rosa Parks och Martin Luther King i den amerikanska medborgarrättsrörelsen. De flesta av oss i Vänsterpartiet tänker nog att om vi hade varit med på den tiden hade vi stöttat dem som utförde den fredliga civila olydnaden, till exempel när Rosa Parks vägrade att sätta sig på ”rätt plats” i bussen. Civil olydnad har också använts inom fredsrörelsen, asylrättsrörelsen och miljörörelsen. Det blir idag alltmer tydligt att parlamentariskt arbete inte ensamt räcker för att komma åt de ekologiska kriserna. Motståndet från fossilkapitalet är för stort. Det finns en stor och växande klimat- och miljöaktivism i Sverige och världen, som kämpar för klimaträttvisa och människors rätt till ett drägligt liv, bland annat genom att sätta ljuset på det absurda i att fossilindustrin helt lagligt kan fortsätta släppa ut och orsaka och förstärka den klimatkatastrof som drabbar vanliga människor. Den fredliga civila olydnaden är ett viktigt verktyg för dem i den kampen. Vi ser hur högerns svar är att försöka att göra den civila olydnaden, och aktivism över huvud taget, till något samhällsfarligt och odemokratiskt, något som vanligt folk ska ta avstånd från. I ljuset av detta vore det extra olämpligt för Vänsterpartiet att ta bort skrivningen om civil olydnad ur vårt partiprogram. Det skickar en signal både till oss själva och andra att vi delar högerns uppfattning om fredlig civil olydnad. Det minsta vi i Vänsterpartiet kan göra för klimaträttvisan, och alla andra orättvisor i samhället, är att ha kvar i vårt partiprogram att fredlig civil olydnad är ett verktyg för samhällsförändring som vi kan använda i vår kamp för en bättre värld.

Därför yrkar vi på att:

Stycket om civil olydnad som finns i vårt partiprogram idag (citerat i texten ovan) läggs in i det nya partiprogrammet, efter rad 1508.

Britta Wänström, Vänsterpartiet Mariestad.
Catarina Läth, Vänstetrpartiet Mariestad.
Iowan Hedendahl, Vänsterpartiet Falköping

Vill du få kontakt med motionären? Maila då