Motion till valplattformen – Klimatomställning och bostadspolitik förtjänar varsitt fokus

Här nedan följer en motion inför partikongressen 2022. Vill du också lägga upp din motion här? Följ då anvisningarna här. Klimat- och miljönätverket tar inte ställning för eller emot de motioner som läggs upp här. OBS! Nätverket skickar inte in motionen. Det får man göra själv enligt anvisningarna här.

Klimatomställning och bostadspolitik förtjänar varsitt fokus

Vänsterpartiet är har den bästa politiken för att trygga människors rätt bostad och även den bästa klimatpolitiken. Men båda frågorna förtjänar sitt fulla fokus. Intentionen med valplattformen är antagligen att visa på klimatomställningen hör ihop med samhällsbygget och att vi kan få många direkta sociala vinster av stora offentliga investeringar, både i det som minskar utsläppen och i t.ex. bostadsbyggande. Men då bostadsfrågan blivit en av Vänsterpartiets starkaste frågor medialt, i och med kampen emot marknadshyror, förtjänar den ett eget avsnitt. Dessutom, gör detta det lättare för läsaren att hitta vilken bostadspolitik Vänsterpartiet står för när denna är samlad i ett avsnitt.

Majoriteten av bostadspolitiken går nu att finna i avsnittet Investera i klimatet. Det är kanske inte där en vanlig läsare letar efter bostadspolitik. Stora delar av innehållet i avsnittet Investera i klimatet har i nuvarande förslag till valplattform lite att göra med samhällets klimatavtryck utan handlar om bostadsbyggande.
Här följer några exempel.

Under avsnittet Investera i klimatet på stycket som börjar på rad 174 tas det upp för andra gången att Vänsterpartiet stoppade marknadshyror, trots att detta har lite med klimatomställningen att göra.

I stycket 165-172 står det att ” Det gröna investeringsprogrammet gör att vi kan ta itu med många av de områden som varit eftersatta under många år”.
Detta följs av två längre stycken om varför bostad är viktigt för samhället och individen, men inte av några exempel på hur investeringar ska leda till minskad miljö- och klimatpåverkan, Endast sociala och samhälleliga fördelar nämns.
Det står också att ”Bostadsbristen är en bromskloss för den gröna omställningen”.

Här blandar man ihop två saker. Bostadsbyggande är ett samhällsbygge och otroligt viktigt. Men att vi har bostadsbrist är inget hinder för att göra en klimatomställning, vilket handlar om att minska samhällets klimatavtryck. På samma sätt handlar en del om att motverka landsbygdens utarmning (rad 193-198) utan att koppla ann till klimatomställningen. Detta bör flyttas till avsnittet Gemensamt ägd välfärd i hela landet.

Samtidigt saknas andra delar av klimatomställningen som inte är kopplade till investeringar. Ingenstans nämns till exempel hur vår konsumtion eller vårt resande ska bli hållbar i närtid. Men detta problem belyses i andra motioner. För vår trovärdighet som klimatparti på ekologisk grund behöver det tydliggöras hur samhällsbygget ska minska vårt miljö- och klimatavtryck. När det handlar om enbart en social/samhällelig fråga bör detta ligga under ett annat avsnitt.

Därför föreslår vi att delarna som handlar om bostadspolitik flyttas till ett nytt avsnitt om bostadspolitik, som i nuvarande struktur bäst passar under de andra avsnitten om trygghet. Det nya avsnittet kan därför heta ”En trygg bostad”.
Texten vi föreslår är i stort sett identisk med de styckena om bostadspolitik som nu ligger under avsnittet Investera i klimatet.

Vi yrkar:
• Att på rad 168-172 byta ut ”Bostadsbristen är en bromskloss för den gröna omställningen och den är också ett reellt hinder för människors möjligheter att flytta hemifrån, ta ett arbete på en annan ort, anpassa sitt liv när något händer eller ta ut skilsmässa när relationer går i kras. Istället för att bygga bostäder till priser som människor har råd med hålls idag byggtakten nere för att bostadspriserna ska fortsätta att stiga.”

mot:
”När vi gör de nödvändiga framtidsinvesteringarna i nya bostäder har vi en fantastisk chans. Med större kontroll och planering från samhällets sida, kan byggandet både öka i takt och bli miljösmart och lagra kol istället för att släppa ut koldioxid. Så bygger vi samhället, stärker människors rätt till en trygg bostad samtidigt som vi lägger grunden för ett hållbart klimatsmart samhälle.”

• Att efter avsnittet Trygghet – inte splittring införa ett nytt stycke med rubriken ”En trygg bostad”.

• Att under detta nya stycke införa följande text:
”Bostadsbristen är en bromskloss för samhällsbygget och den är också ett reellt hinder för människors möjligheter att flytta hemifrån, ta ett arbete på en annan ort, anpassa sitt liv när något händer eller ta ut skilsmässa när relationer går i kras. Istället för att bygga bostäder till priser som människor har råd med hålls idag byggtakten nere för att bostadspriserna ska fortsätta att stiga. Vänsterpartiets gröna investeringsprogram gör att vi kan ta itu med många av de områden som varit eftersatta under många år, när fokus istället legat på kortsiktiga vinster och spekulation.

Att se till att alla som bor i Sverige har en bra bostad är grundläggande för ett fungerande samhälle. Bostadsbristen är en bromskloss för samhällsutveckling och den är också ett reellt hinder för människors möjligheter att flytta hemifrån, ta ett arbete på en annan ort, anpassa sitt liv när något händer eller ta ut skilsmässa när relationer går i kras. Istället för att bygga bostäder till priser som människor har råd med hålls idag byggtakten nere för att bostadspriserna ska fortsätta att stiga. Marknaden kommer aldrig att tillgodose våra behov av bra bostäder till rimliga kostnader. Därför tog Vänsterpartiet, tillsammans med Hyresgästföreningen, fajten för att stoppa marknadshyror. Vi vann den fajten. Nu vill Vänsterpartiet ta ytterligare ett steg, med en politik för massivt bostadsbyggande, klimatsmarta renoveringar och sänkta hyror som går hand i hand med den gröna omställningen. Vänsterpartiet vill se ett statligt byggbolag, investeringsstöd för ökat bostadsbyggande och en aktiv markpolitik. Med en progressiv fastighetsskatt skulle lyxfastigheter taxeras högre medan majoriteten av husen inte skulle
få någon högre skatt.”

• Att flytta texten ” Oavsett var i landet vi bor så har vi ett gemensamt intresse av att landsbygden inte utarmas. Äldreomsorg, förskola, skola och matbutik behöver finnas på fler mindre orter. Ett ökat bostadsbyggande måste också ske på landsbygden, med hyresrätter med rimliga hyror och småhus. Utbyggnaden av transportinfrastruktur och fiber går alldeles för sakta, staten behöver gå in och ta ett större ansvar för utbyggnaden. Välfärden måste vara till för alla och finnas överallt.” (rad 193-198)
till ett nytt stycke efter sista stycket i avsnittet Trygghet – inte splittring (rad 240).

Hannes Anagrius, Vänsterpartiet Skärholmen

Vill du få kontakt med motionären? Maila då [email protected].