Motion till EU-valplattformen – Skogs- och biokolsplantering för en europeisk kolsänka

Skogs- och biokolsplantering för en europeisk kolsänka

Människans utsläpp av växthusgaser måste drastiskt minska för att hålla oss under 2-graders global uppvärmning. Men utöver att sänka utsläppen måste även kolhalten i atmosfären ned. En metod för att uppnå detta är att plantera träd. Träden suger åt sig kol och omvandlar det till syre, den så kallade fotosyntesen. Utöver att binda kol binder även träd jord och motverkar att mark eroderar till ökenlandskap. För att ytterligare förstärka processen kan planteringen kompletteras med biokol.

Vänsterpartiet bör gå i spetsen för ett massivt europeiskt trädplanteringsinitiativ för att binda kol från jordens atmosfär. Denna metod är nödvändig att stabilisera kolhalten och bromsa upp klimatförändringarna. Unionen måste ta ledarskapet i klimatfrågan. Att plantera träd är en åtgärd i den omställningen för att säkra vår överlevnad.

Motionären yrkar på

Att följande text skrivs in i valplattformen på mellan rad 66-67:
”Kolhalten i atmosfären måste minska drastiskt för att bromsa klimatförändringarna och stabilisera klimatet. Genom att plantera träd och biokol kan EU bli en kolsänka när träden och biokolet binder växthusgaser. Vänsterpartiet vill att unionen ska satsa på ett stort träd- och biokolsplanteringsprogram inom Europa som bidrar till att minska mängden kol i atmosfären.”

Robert Zackrisson, V Vänersborg