Motion till partiprogrammet – Skydd av odlingsbar mark

Skydd av odlingsbar mark

Sedan flera år tillbaka importerar vi i Sverige mer än 50% av den mat, de livsmedel, vi äter.

Det är högst osäkert att kommande generationer kommer att ha möjlighet att fortsätta importera så mycket mat. Miljöer förändras och konflikter uppstår. Om vi, då i Sverige, har bebyggt och exploaterat de flesta av våra åkrar, den odlingsbara marken, kommer svält att uppstå.

Sedan flera år tillbaka minskar årligen den odlingsbara marken. 2013 varnade Jordbruksverket för den höga exploateringsgraden. Exploateringen fortsätter dock ohämmat och bara under 2018 exploaterades 9900 ha åkermark. Det har gått så långt så t o m företrädare för Länsstyrelsen i Östergötland beklagar att man inte kan stoppa exploatering av åkermark.

För att säkra framtida generationers tillgång till mat krävs ett högt skydd för bevarande av odlingsbar mark.

Vi yrkar
att rad 819 förändras enligt följande:
Mellan transportsystem. och Klimathot skrivs:
Odlingsbar mark ska bevaras för odling.
Dvs…….utbyggda transportsystem. Odlingsbar mark ska bevaras för odling. Klimathot …..

Vänsterpartiet Linköping

Vill du eller din partiförening skriva under motionen? Maila [email protected]