Motion till partiprogrammet – Synpunkter 2 på avsnittet ”Ett parti på ekologisk grund”

Synpunkter 2 på avsnittet ”Ett parti på ekologisk grund”

Partiprogrammet

Rad 302 Vi tycker att raderna 849 – 857 som nu i avsnittet ”Klimatkampen” passar bättre att stå under avsnittet ”Ett parti på ekologisk grun.

Vi yrkar därför

att ett nytt avsnitt läggs till vid Rad 302 som lyder:

”Människan har ett särskilt ansvar för djurs livsvillkor och förutsättningar. All djurhållning ska utgå från att djur är kännande varelser. Långa djurtransporter och onödiga djurförsök ska avskaffas och så kallade djurfabriker samt pälsindustrin avvecklas. Dagens köttkonsumtion, som leder till klimatförändringar, skövling av regnskog och överutnyttjande av vatten, måste förändras till mer energieffektiv matkonsumtion baserad på en ökad andel vegetabiliska produkter. Idag är antalet arter som utrotas varje år hundratals gånger större än vad som är naturligt. Det är människors verksamhet som ger upphov till denna utarmning av den biologiska mångfalden. Åtgärder måste genast sättas in för att arter långsiktigt ska kunna fortleva i bestånd med tillräcklig genetisk variation.”

Marianne Sonnby, Lars Siljebratt, Margot Bengtsson, Clas Fleming
Vänsterpartiet Lund

Vill du eller din partiförening skriva under motionen? Maila då [email protected]