Motion till partiprogrammet – Livscykelanalys visar miljöpåverkan

Livscykelanalys visar miljöpåverkan

Nu när jordens snabba uppvärmning hotar oss alla finns risk att vi av oro tar snabba och felaktiga beslut för att lösa situationen. Detta drivs ju även på av ekonomiska intressen. Ett av dessa är att tala om ”ren energi” och en  ”förnybar energi” i fråga om vindkraftverk, elbilar och solceller. Till dessa energiomvandlingar behövs en otalig mängd metaller, vars brytning skapar allvarliga miljöproblem. Därför måste vi tala om den totala miljöpåverkan under en produkts livscykel, från råvaruutvinning, via tillverkningsprocesser och användning till avfallshantering inklusive alla transporter och all energiåtgång i mellanleden = LCA, Livscykelanalys. Var och hur mineraler bryts, kläder och mat produceras måste granskas för
ett fungerande ekosystem och biologisk mångfald. Miljöbelastningsförskjutningen där människor i fattigare länder tvingas arbeta med gifterna och där vatten förgiftas måste stoppas. Våra gemensamma resurser måste hushållas med och återvinning blir väsentligt.

Jag yrkar
– Att ovanstående stycke skrivs in på rad 822 efter klimatinvesteringar
– Att på rad 817 Meningen: Teknik som möjliggör förnybar energi…transportsystem ersätts med : Forskning måste till för att sammanväga risker och möjligheter för förnybar energi som innehåller miljöpåverkande komponenter. Oron för en miljöfara får inte överskugga andra.

Anna Bång, Vänsterpartiet Järfälla

Vill du eller din partiförening skriva under motionen? Maila då [email protected]