Motioner till partiprogrammet – Kapitalismen förstörande och vår relation till omgivningen

Här nedan följer motioner som skickas in till partikongressen 2020. Vill du också lägga upp din motion här? Följ då anvisningarna här. Klimat- och miljönätverket tar inte ställning för eller emot de motioner som läggs upp här.

Innehåll

Motion – Våra behov tillgodoses i interaktionen mellan oss och vår omgivning

Rad 277

Förslaget till partiprogram konstaterar helt rätt att “Människorna är en del av naturen och ingår i jordens ekosystem”. Vi menar att beskrivningen av denna relation behöver utvecklas ytterligare för att förstå dess värde.
Under hela historien har människor genom sitt arbete approprierat naturen för att tillgodose sina behov. Detta är en viktig insikt för att förstå hur arbete blir till och i förlängningen hur värde skapas. Interaktionen mellan samhälle och natur är en universell och ständig förutsättning. Att vi förstår detta och inte bara ser människans roll i arbetsprocessen är centralt.

Vi yrkar:

• Att efter första meningen på rad 277, lägga till följande mening: “Våra behov tillgodoses i interaktionen mellan oss och vår omgivning.”

Vänsterpartiet Skåne

Vill du ha information om motionen? Maila [email protected]

Motion – Kapitalismen har stört ekosystemens förutsättningar

Rad 291

För att motverka de ekologiska kriserna behöver vi också förstå ekosystemens förutsättningar och ge oss en teoretisk grund för krisernas uppkomst. Inom alla nivåer av jordens olika ekosystem förutsätts ständiga processer av omsättning där det som tas eller används också behöver återföras i ett kretslopp. Detta gör att livsbetingelser, som ger oss förutsättningar till liv, kan reproduceras.

Med den kapitalistiska produktionen accelereras omsättningen då människans uttag från övriga naturen överskrider kretsloppens tålighet. Marx förståelse för detta har sammanfattats som “Metabolisk reva”. Dessa störningar i ekosystemen har gett oss dagens globala miljökriser.

Vi yrkar:

• Att lägga till följande innan meningen som börjar på rad 291:
    “Ekosystemen förutsätter ständig omsättning där uttag också återförs i ett kretslopp för att livsbetingelser ska kunna reproduceras.”
  • Att därefter lägga till följande innan meningen som börjar på rad 291:
    “Kapitalismen har skapat accelererande förändringar i hela jordens omsättning vilken har orsakat djupa ekologiska störningar med globala miljökriser som följd.

Vänsterpartiet Skåne

Vill du ha information om motionen? Maila [email protected]