Motion till partiprogrammet – Klimatet är bara en av de ekologiska kriserna

Klimatet är bara en av de ekologiska kriserna

Förut levde människor i en liten ekonomi i en stor värld. Nu lever vi i en stor ekonomi i en liten värld. Klimatkrisen är ett av många symtom på att vårt ekonomiska system överexploaterar naturen och successivt förstör den levande världen.

Ett forskarteam lett av Johan Rockström utvecklade förut nio planetära gränser människan måste hålla sig inom. Klimatet är en av gränserna vi redan har passerat. Men vi ligger också farligt till vid andra ekologiska gränser, helt avgörande för att människan ska överleva på jorden. Till exempel är vi mitt i världshistoriens snabbaste artutrotning där sex av tio ryggradsdjur är borta bara sedan 1970-talet. Detta har troligen gått längre än klimatkrisen (även om kriserna hänger ihop). Vi har satt näringscykler ur spel, överutnyttjar matjordar och färskvatten, fiskar ut haven och översvämmar världen med farliga kemikalier samt el- och plastavfall.

Om bara några år kommer begreppet ”klimatkrisen” vara utbytt mot ”vår ekologiska kris” och Vänsterpartiets partiprogram kommer verka föråldrat. Det är vårt expansiva kapitalistiska system som utarmar våra livsuppehållande ekosystem och förstör balansen i både biosfär och atmosfär. Klimatkrisen är möjligen det mest akuta hotet, men vi klarar oss inte heller utan biologisk mångfald. All vår produktion, inte minst jordbruket är totalt beroende av en livsväv av arter där mångfalden är en typ av försäkring där arter täcker upp för varandra. Två tredjedelar av allt vi äter är beroende av pollinerande insekter. Och dessa hotas inte bara av klimatförändringar utan av kemikalier, monokulturer och krympande livsmiljöer.

Koldioxidutsläpp är också bara ett av många farliga avfall och samsas med elektronikskrot, kemikalieutsläpp, övergödning, plastavfall med mera. Därtill har vi sinande ändliga resurser såsom fosfor och viktiga metaller.

Det är inte värdigt ett parti som vill kalla sig det grönaste att ingenstans i partiprogrammet nämna ”cirkularitet”, ”återvinning” ”kemikalier” ”plast” ”avfall” ”matjordar” eller ”ändliga resurser”.

———————————————————–

Därför yrkar jag att:

• 797 – I rubriken, byt ut ”Klimatkampen” mot ”Kampen för klimatet och livet på jorden”

• 801 – Efter meningen ”Redan idag möter vi konsekvenserna av den globala uppvärmningen i form av mer extrema väderförhållanden, svältkatastrofer och klimatflyktingar.”
Infoga
” Förutom klimatkrisen utarmar dagens globala kapitalism matjordar och fiskebestånd, skövlar livsviktiga naturskogar och utrotar arter snabbare än någonsin tidigare. Därtill har vinstmaximeringskraven skapat linjära ekonomier där slit-och-släng-produkter är normen istället för kvalitét och kretslopp. Därför växer avfallen av elektronik och plast, samtidigt som ändliga resurser såsom fosfor sinar. Vi vill istället att material ska tas om hand och cirkuleras, tvingande regleringar ska göra att produkter håller och kan repareras samt att vi system för delning av saker och transportmedel blir normen. Försiktighetsprincipen ska gälla för nya kemikalier om de inte kan undvikas helt. Och livsmiljöerna för våra livsviktiga arter såsom pollinerande insekter måste bevaras och utökas genom mångfald i jordbruket och grönare städer. Genom bevarandet av natur, träbyggnader och rikare matjordar kan vi också binda koldioxid i saker som förbättrar vårt välbefinnande. Vänsterpartiet vill helt enkelt att naturens gränser ska sätta ramarna för ekonomin.”

• 801 – Byt ut meningen ”Tiden vi har på oss att ställa om till ett lågutsläppssamhälle är kortare än vad många tidigare har trott.”
till
”Tiden vi har på oss att ställa om till ett samhälle inom planetens gränser och kraftigt minskar utsläppen mot noll är kortare än vad många tidigare trott”.

Hannes Anagrius, Vänsterpartiet Skärholmen

Vill du få kontakt med motionären? Maila [email protected]